Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Scenario
Reidun er 62 år og enke. Hun har cancer pancreas og har hatt et kort sykdomsforløp. Hun er overflyttet til lindrende enhet for symptomlindrende behandling. Hun har en datter som er invitert med på en forhåndssamtale med dere.
Reidun og datteren er vist inn på et møterom, og dere er nå på vei inn til dem.
(Downloads - 2)
Scenariomal |
---|
Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.
Læringsmål
Scenario
Kari Hansen er 81 år gammel. Hun bor hjemme sammen med sin mann på 83 år. Han steller for henne og har samarbeidet godt med hjemmetjenesten om de behov kona har. Kari har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø.
Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
Fastlegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.
Mannen til Kari ringer til hjemmesykepleien kl. 18.10.
(Downloads - 3)
Læringsmål
Scenario
Herr/fru Olsen er 76 år og bor i leilighet med ektefelle. Ektefellen kontaktet hjemmetjenesten fordi herr/fru Olsen plutselig ble verre i pusten sin. Hen har kjent KOLS og har oksygenapparat hjemme som brukes periodevis. Han bruker Ventoline og Pulmicort ved behov. Hen har tidligere vært storrøyker, men sluttet for 5 år siden. Hen har ellers ingen underliggende sykdommer.
Du er på kveldsvakt med en nyansatt på opplæring. Dere omdisponerer listen og drar til dem med det samme.
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 2)
Læringsmål
Scenario
Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.
Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.
(Downloads - 0)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.