Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Medisinsk:
CRM:
Scenario
Meldt gutt på 10 år med Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.
Han har en metabolsk sykdom som heter VLCADD. Han tåler ikke faste.
De har forsøkt Resource 25% i PEG i 12 timer, men han kaster bare opp.
Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.
Det finnes info om SOS regime på sykehus i hans journal under kritisk info
(Downloads - 0)
Scenariomal |
---|
Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.
Læringsmål
Scenario
Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.
Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.
(Downloads - 5)
Læringsmål
Scenario
Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.
Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.
(Downloads - 4)
Læringsmål
Scenario
Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.
(Downloads - 1)
Læringsmål
Scenario
Trine Jenshaug er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga ustø gange.
Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.
Helsefagarbeider var hos Trine kl 08.00 for å gi medisiner, og for å hjelpe med frokost. Alt var da greit med bruker. Blodsukker målt til 10,2. Klokken er nå 10, og dere er på vei til Trine da hun har trykket på trygghetsalarm og varslet at hun har falt og ikke kommer seg opp.
(Downloads - 5)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.