Viser 1–20 av 49 resultater

  • Hypoglykemi (lavt blodsukker)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov ut fra ABCDE

    Scenario

    Klara er 82 år og trenger bistand pga dårlig syn. Hun er en morgenfugl og sitter alltid oppe med kaffekoppen når hjemmetjenesten kommer. Hun har kjent diabetes type 2 og bruker Insulatard fast morgen og kveld. Dette trenger hun hjelp til av hjemmetjenesten. I går ble hun satt på antibiotikakur pga UVI.

    Du/dere er nå på vei til Klara for dagens første besøk.

    (Downloads - 8)

  • Lindrende behandling ved somatisk forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE og gjøre en NEWS2 score
    2. Bruke ISBAR i kommunikasjon med legevaktslege

    Scenario

    Lises datter/søster/ektefelle ringer hjemmesykepleien og forteller at Lise er dårligere med høy temperatur. Lise har cancer pulm i siste fase. All behandling er avsluttet. Hun er forberedt på å dø hjemme. Hun vil ikke på sykehus. I går fikk hun hjemmebesøk av fastlege som lyttet på henne, påviste lungebetennelse og startet antibiotika. Vitale parameter var da:

    • RF: 17
    • SpO2: 95
    • P: 88
    • BT: 130/70
    • Temp: 38,2

    Legevaktslege er tilgjengelig pr telefon.

    Du er nå på vei inn til Lise og har med deg en NEWS2-bag.

    (Downloads - 0)

  • Smertekartlegging og vurdering av forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov på kort og lang sikt
    2. Gjennomføre symptomkartlegging

     

    Scenario

    Anna er 67 år og bor sammen med sin ektefelle Knut. Begge har nylig blitt pensjonister. Anna har lungekreft i palliativ fase og kurativ behandling er avsluttet. Forhåndssamtale er avtalt hos Anna og Knut kl 10 i dag for å planlegge tiden framover.

    Knut ringer på morgenen om at Anna har smerter og er urolig. Han vet ikke om det passer med samtale i dag. Dere har likevel blitt enige om å komme til avtalen.

    (Downloads - 4)

  • Anafylaksi

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Kan vurdere ABCDE

    CRM:

    • Tydelig kommunikasjon
    • God oppgavefordeling

    Scenario

    Per Eliassen,  født 05.07.37 (80 år), legges inn på medisinsk sengepost med spørsmål om pneumoni. Ikke startet behandling i Akuttmottak. Pasienten har en kjent AF, ellers stort sett frisk. Hanglet litt de siste par dagene, men har greie vitalparameter i akutmottak. På sengepost forverres tilstanden forholdsvis fort med forverring i vitalparamenter og mental status. Pas har god effekt av væskebehandling og det skal startets AB. Pas utvikler deretter anafylaksi grunnet Pencillin. Pas husker at han kanskje har reagert på en medisin når var liten.

    Bor hjemme med ektefelle.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Kan vurdere ABCDE

    CRM:

    • Tydelig kommunikasjon
    • God og konkret muntlig rapport

    Scenario

    Per Eliassen,  født 05.07.37 (80 år), legges inn på medisinsk sengepost med spørsmål om pneumoni. Ikke startet behandling i Akuttmottak. Pasienten har en kjent AF, ellers stort sett frisk. Hanglet litt de siste par dagene, men har greie vitalparameter i akutmottak. På sengepost forverres tilstanden forholdsvis fort med forverring i vitalparamenter og mental status. Pas har god effekt av væskebehandling og det skal startets AB.

    Bor hjemme med ektefelle.

    (Downloads - 7)

  • Ketoacidose

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anna, 24 år, kommer inn med ambulanse kl. 02:00 natt til lørdag. Kjent diabetes type 1, bruker Insulatard og Fiasp, forøvrig frisk. Følges på diapol., ingen tidligere innleggelser på medisinsk avdeling. Rask RF og lavt blodtrykk prehospitalt. Pas. Fremstår forvirret, og det er ikke mulig å få anamnese ut av henne.

    Ved spm. til ambulanse om det er tatt glukose, er det ikke tatt grunnet tid/kort reisevei.

    (Downloads - 1)

  • Anafylaksi

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”
    • Tidlig varsling anestesilege

    Scenario

    Anna, 38 år. Astma, ellers frisk. Innlagt grunnet hoste, feber og økende tungpust i 2-3 dager. Vurdert som astmaforverring og tenkt innleggelse grunnet obstruktivitet i akuttmottaket. 1 minutt etter behandling med intravenøs benzylpenicillin utvikler hun et generalisert utslett. Tas inn på akuttrommet og teamalarmen utløses.

    Ved øvelsens start er pasienten respiratorisk besværet med hevelse i slimhinner/svelg, stridor og hypotensjon. Stabiliseres i mottak, anestesilege tilkalles og overflyttes INT.

    (Downloads - 2)

  • Pneumoni og sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Planlegge overflytting av pas. til riktig omsorgsnivå

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Charlie Torbjørn Haugland, 43 år. Jobber som gartner, men har vært sykemeldt de siste to ukene pga hoste og feber. Har fått antibiotika hos fastlegen, og ble litt bedre initialt, men har hatt økende hoste og tungpust siste to dager.

    Kona opplever han som dårlig, og har ringt 113, men han har ikke egentlig ønsket å bli med til sykehuset. Kommer inn med ambulanse. Er blitt økende tungpust, og føler seg sliten. Sitter høyt på båra, bruker hjelpemuskulatur.

    Ved ankomst er pasienten økende konfus og har fallende vitale parameter.

    (Downloads - 2)

  • KOLS forverring og hjertestans

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Torill Pedersen på 61 år kommer inn med ambulanse grunnet rød triage. Ektefelle har ringt AMK fordi han opplever henne forvirret og stadig mer tungpusten. Pasienten er oppegående og selvhjulpen til vanlig. Bor hjemme. Hun har kjent KOLS (FEV1 49%), kronisk resp.svikt II, OSAS, LTOT 1 liter, hypertensjon. Hun har hatt en forverring av pusten de siste tre dagene med feber. Er tett i pusten og fremstår obstruktiv. Hun fremstår sløv og noe forvirret. Motorisk urolig.

    Ved ankomst sitter pasienten på ambulansebåra.

    (Downloads - 6)

  • Alvorlig intoxikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Dråpesmitte Covid-19 mistanke

    CRM:

    • God rollefordeling og tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Admistrativt:

    • Hente pasient i DIPS
    • Få pasienten riktig opp i Metavision

    Scenario

    Bevisstløs mann, 35 år, selvpustende, men ikke kontaktbar.

    Bror har kommet hjem til pas og funnet han sittende i stol foran TV og får ikke vekket ham. Ingen info om hvor lenge han har sittet. Pasienten har ingen tidligere historikk med noen sykdommer, foruten en crus-fractur i venstre ankel operert 10.1.19 Ingen andre funn i leiligheten. Blodsukker er ikke målt av amb.

    Pårørende kan etterhvert komme med opplysninger om at de har funnet to tomme brett med Paracetamol og og en tom eske som det står Oxynorm 5mg på.

    (Downloads - 0)

  • Melena

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rolle- og oppgavefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Dame 52 år. Funnet hjemme på baderomsgulvet av hjemmesykepleien, etter utløst trygghetsalarm. Mørkt blod i toalettet, er blek kald og klam. DIPS: Kjent postinfarktsvikt med EF 40% i febr.-18. KOLS grad 2, resp.svikt 1, permanent atrieflutter (Marevanisert). Ingen CAVE.

    Pasienten er kald og dårlig sirkulert ved ankomst, har syncopert ved mobilisering til båre. Vanskelig venetilgang, kan bli nødvendig med intraossøs nål.

    (Downloads - 0)

  • KOLS forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Torill Pedersen på 81 år kommer inn med ambulanse grunnet rød triage. Hjemmesykepleien har ringt AMK fordi de opplever henne sløv og forvirret. Pasienten er oppegående og relativt selvhjulpen til vanlig. Bor i omsorgsbolig og får hjelp til medisiner. Hun har kjent KOLS (FEV1 39%), kronisk resp.svikt II, OSAS, LTOT 1 liter, hypertensjon. Kronisk anemi (Hb~8). Hun har hatt en akutt forverring av pusten i dag, er tett i pusten og fremstår obstruktiv. Hun fremstår sløv og noe forvirret.

    Ved ankomst sitter pasienten på ambulansebåra.

    (Downloads - 2)

  • Lungeødem

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Tildlig transport til adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”
    • Overlevering på INT
    • Mottak og observasjon INT

    Scenario

    Sarah Andersen på 63 år kommer inn med ambulanse grunnet rød triage. Hjemmesykepleien har besøkt henne etter at hun trykket på trygghetsalarmen. Våknet i dag med tungpust. Hun er våken, men medtatt. Hun har følt seg utilpass de siste par dagene.

    Pasienten er oppegående og stort sett selvhjulpen til vanlig. Får hjelp av hjemmesykepleien til medisiner. Hadde et hjerteinfarkt for 6 år siden. Har ellers kjent hypertensjon, DIA type 2 og hyperkolesterolemi.

    Ved ankomst sitter pasienten på ambulansebåra.

    (Downloads - 0)

  • Addison krise

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Forberedelse før pas kommer

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Charlie Torbjørn Haugland på 40 år kommer direkte med ambulanse grunnet rød triage. Han kommer utenbysfra og det er ingen informasjon i Dips om pasienten. Pasienten er oppegående og selvhjulpen til vanlig. Parameterne er tilsynelatende ua prehospitalt, men noe vanskelig å måle da han er motorisk urolig og har hyppige oppkast. Kalde ekstremiteter, febril. Han er våken, men medtatt og sløv.

    Ved ankomst kaster pasienten opp. Han får et forbigående krampeanfall og blir komatøs. Responderer ikke på væskebehandling. På steroidebehandling stabiliserer blodtrykket seg. Pasienten våkner ikke opp igjen ila scenarioet.

    Smerter i abdomen ved palpasjon

    (Downloads - 3)

  • KOLS forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på omsorgssenteret. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS.
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed om at Linda/Leif har vært litt mer urolig i dag enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt på omsorgssenteret og skal inn til Linda/Leif for å se hvordan det går med hen.

    (Downloads - 11)

  • Hjertestans (DHLR)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. God teknikk for kompresjoner og innblåsing

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) bor på omsorgssenteret. Hun har kjent moderat til alvorlig demens. Hun er oppegående og bruker kun en krykke av og til når hun blir sliten. Fra tidligere: Angina, hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Dere er på jobb på omsorgssenteret og hører plutselig et høyt brak og stormer til.

    (Downloads - 4)

  • Fall og forflytning

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand
    3. Kommunisere observasjoner strukturert gjennom ISBAR

    Scenario

    Olga på 88 år har nylig ankommet din avdeling for et korttidsopphold for observasjon.  Hun kommer fra enebolig og har vært selvhjulpen, men har den siste tida blitt preget av sin demens. Hun har også i økende grad blitt ustø og har nå høy fallfare. Hun har fått rullator, som hun ikke er vant til å bruke fra før. (En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes.) Det er snart middagstid og dere er på vei inn til Olga for å hjelpe henne inn til spisestuen

    (Downloads - 6)

  • Diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke verktøyet NEWS2
    3. Identifisere årsaker til forverret tilstand hos pasient

    Scenario

    Tone er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hun er tidligere lærer. Hun har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Tone hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hun bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hun spiser også mindre enn før og er inaktiv. Hun har kjent diabetes type II, kjent hypertensjon (høyt blodtrykk) og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Tone bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Tone for å få henne med ut for å spise.

    (Downloads - 4)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.

    (Downloads - 2)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutt tilstand
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy som qSOFA og NEWS2

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Det er 1. påskedag og Ellida/Frank Kåre på 47 år har fått time på legevakten etter at personell på hans bolig har ringt inn med bekymring. Han bor i bolig for rusavhengige og har et sår på armen som ikke vil gro. Hen var på sårpoliklinikken for en uke siden og såret har ikke blitt sett på siden. I dag har personalet fått lov til å se på såret og ønsker at en lege skal kikke på det da det ser verre ut og fordi det har begynt å væske.

    Ellida/Frank Kåre kommer i taxi til legevakten.
    ————————————————————————————————————————————– Alternativ:
    Dere er på jobb på legevakten og har fått en telefon fra en taxi som er på vei med en ruset person. Taxisjåføren var litt stresset i telefonen, men sa at han egentlig skulle kjøre personen hjem fra noen venner, men at han synes han så så dårlig ut at det var uansvarlig å kjøre ham hjem uten å ha bli tilsett av helsepersonell.

    (Downloads - 1)

Rull til toppen