Viser 21–40 av 49 resultater

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutte tilstander (evt. Gjenkjenne symptomer på hjerneslag)
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy (evt. Bruke FAST eller PSL for å kartlegge hjerneslag)
    3. Iverksette tiltak ut fra akutt tilstand (Evt. Bruke ISBAR i kommunikasjon med AMK/sykehus/lege)

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Dere venter inn Else/Einar på 55 år som har fått en kuttskade på armen etter et uhell i hjemmet. Else/Einar kommer med følge av sin ektefelle.

    (Downloads - 3)

  • Fall og bruk av forflytningsmaskin

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Utføre NEWS2
    3. Bruke Raizer (forflytningsverktøy)

    Scenario

    Olga på 88 år er innlagt på KØH pga dehydrering. Hun er fra før hjemmeboende i enebolig og har vært selvhjulpen, hun får hjelp til dusj en gang i uken av HJT. Nå er hun ustø og har høy fallfare, men er klar og orientert. Hun har fått rullator inn på som hun ikke er vant til å bruke fra før. En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes. Dere ankommer to pleiere, og tilkaller en tredje pleier som henter Raizer og bistår.

    (Downloads - 0)

  • Infeksjon, samhandling mellom korttidsavdeling og legekontor

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for vurdering av forverret tilstand
    2. Samhandling ved bruk av ISBAR

    Scenario

    Jarle Hansen er 84 år og har KOLS, hjertesvikt, samt begynnende demens. Han bruker flere faste medisiner blant annet ventolin, atrovent og serevent inhalasjon.  Han er nå på korttidsopphold for avlastning for konen og får her hjelp til morgenstell, kveldstell, medikamenthåndtering og ernæringsoppfølging. Jarle bor til vanlig sammen med ektefelle som er 64 år, hun er frisk og sprek og er i 100% stilling i privat næringsliv.
    Pasienten er godt kjent på korttid og det finnes oversikt over habituell NEWS på bruker.

    Vanligvis er Jarle på badet når dere kommer inn til ham på morgenen, der han starter dagen med å ta sine inhalasjoner. Klokken er 08.00, og du/dere er nå på vei inn til Jarle.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE-prinsippet
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Bruke kommunikasjonsverktøyet ISBAR

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble overflyttet til korttidsavdeling for videre observasjon.

    Fra ankomst på formiddagen er det journalført følgende:
    Pasienten er noe engstelig og urolig og har følgende målinger.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 37,9ºC

    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei inn for å se til pasienten.

    (Downloads - 3)

  • Hematemese

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Forberedelse før pas kommer

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Frank Kristensen på 51 år kommer inn med ambulanse. Han er kjent alkoholiker og har hatt flere innleggelser tidligere med hematemese. Han har kjent paroksysmal atrieflimmer, leversteatose og har tidligere hatt lungeemboli. Han har BT på 80/50, puls på 140 og SpO₂ på 84 u/O₂ prehospitalt. Han er kald, klam og ikke kontaktbar.

    (Downloads - 0)

  • Urosepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Identifisere medisinsk problemstilling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Hanna Fiskvik på 77 år kommer inn med ambulanse fra fastlege som har sendt henne inn grunnet en dårlig magefølelse, og en tidligere alvorlig KOLS-forverring. Fallerende allmenntilstand siste døgn. Hun har et fallende systolisk BT fra 150 til 110 under transport til sykehus og er økende konfus. Ved ankomst har pasienten 3/3 qSOFA og fallerende vitale parameter som bedres ved rett behandling.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Astma

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anne på 3 år har kjent astma, men er ellers frisk fra tidligere. Hun har de siste dagene vært preget av hoste, feber og red. at. og har derfor vært hjemme fra barnehagen. På morgenen i dag har hun blitt verre og foreldrene ringte ambulanse da hun ble tiltagende slapp og redusert i almenntilstanden. Ambulanse vurderer ABC som stabilt, og etter konf. med barnelege tas pasienten opp til barneavd. Ved ankomst vurderes pasienten stabil og lege vil avvente behandling til prøvesvar foreligger da det mistenkes viral infeksjon. Scenario starter med at sykepleier kommer inn til pasienten for å gjøre en ny PEVS og da oppdager at tilstanden forverres og at pasienten utvikler sepsissymptomer. Spl tilkaller kollegaer (og lege). Pasienten skal få inhalasjon, væske, AB. Scenario avsluttes med at pas er stabilisert og man har etablert god behandling for sepsisen. PEVS ved ankomst 3, ved forverring 4, deretter 2.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Status epilepticus

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Didd. Diagnoser akutt sykt barn/S.E.
    • Bivirkninger medisiner

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    7 mnd gutt, frisk. Hektisk stemning fra ambulanse. Blek, kald, puster ujevnt. Virker syk. Lite kontakt. Ynker seg.

    Like etter ankomst akuttmottak generaliserte kramper (under første ABC gjennomgang). Fortsetter å krampe til et par minutter etter andre midazolam, da også pustestans. Tegn til skade i bakhodet.

    Hodeskade med endret bevissthet og generaliserte kramper

    (Downloads - 0)

  • Barn(ungdom): Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Vurdere årsaker til bevisstløs pasient

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Peter Bø, 17,5 år gammell. Nyleig operert for en ankelfraktur. Bor alene i leilighet i sentrum. En kamerat har ikke klart å få tak i han som avtalt og stikker innom. Han finner kameraten ikke vekkbar i en stol framfor TV, og kontakter ambulanse. Han blir brakt direkte til akuttmottaket der teamet står klare til å ta i mot han.

    Bakgrunnen for nedsatt bevissthet er intoksikasjon med opiodider (ukjent antal OxyNorm) og minst 2 brett med paracetamol (som han har fått foreskrevet etter operasjonen).

     

    Venter at teamet vurderer årsaker til nedsatt bevissthet og dersom de behandler ulike årsaker holder pasienten seg i live.

     

    Ved måling av pasienten sin glukose, er den normal.

    Ved behandling med Anexate (flumasenil) – ingen effekt

    Ved behandling med Narcanti (nalaxone) – noe mindre sløv, våkner til noe

    Ved utelatt Narcanti-behandling går resp.frekvens ned, BT synker, pulsen stiger, Spo2 synker.

    Mucomyst infusjon / (og evt ventrikkelskylling hvis inntak < 2 timer siden)

    (Downloads - 0)

  • Barn: Metabolsk sykdom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Meldt gutt på 10 år med Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Han har en metabolsk sykdom som heter VLCADD. Han tåler ikke faste.

    De har forsøkt Resource 25% i PEG i 12 timer, men han kaster bare opp.

    Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Det finnes info om SOS regime på sykehus i hans journal under kritisk info

    (Downloads - 0)

  • Barn: Alvorlig luftveisinfeksjon

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Smittevern

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

     

    8 mnd gammel gutt. Syk med feber, hoste og tungpust i 4 dager. Ikke turt å gå til lege grunnet redsel for coronavirus.

    Svært dårlig! Tungpustet. Dype inndragninger. Ikke kontaktbar.

    P 200. RF 70. SpO2 70% men dårlig måling. Kapillærfyldningstid 4 sek.

     

    Ønsker barneteam i mottak

     

     

     

     

    (Downloads - 0)

  • Barn: Toksisk sjokksyndrom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

    15 år gammel jente. Syk med feber, kroppsverk, influensasymptomer i 1-2 døgn. Nå rask forverring. Slapp, sløv, tachycard og puster fort. Normal undersøkelse, men litt rød i halsen.

    (Downloads - 0)

  • Neonatal: Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Kunne vurdere årsaker til alvorlige sjuke spedbarn.

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Berntsens pike, født 02.03.18 kommer inn akutt med ambulanse.

    Innlagt nyfødt intensiv fram til for to dager sidan grunnet prematuritet og hyperbilirubinemi. Ikke hatt behov for lysbehandling. (legge ved epikrise?)

     

    Litt slapp og spist litt mindre siste døgn. Lett nesetett. I dag plutseleg pustestopp i det ho lå i vugga. Ho var stiv i kroppen, slo ut med armer og bein. Blå i ansiktet og kroppen. Far så hendelsen. Tok ho opp, dunka ho på ryggen og sprang ned til mor som ringte AMK.

    Da ambulansen kom til hadde ho begynt å puste, men var bleik i huda og sløv.

     

    Ved ankomst ligger barnet i mors fang. Ho er selvpustende, men puster raskt og overflatisk. Inndragninger sub- og interostalt, og jugulært. Bleik og slapp.

     

    Selvpusgande med RF 72. Puls 185. SaO2 92 %.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Differensialdiagnoser

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    13 år gammel gutt med downs syndrom, epilepsi og autisme. 5 dager sykehistorie med oppkast, nå ikke oppkast lenger men endret bevissthet. Har fått i seg medisinene sine (Trileptal og abilify). Legevakt synes han er svært påfallende, virker som han er akutt forvirret og hallusinerer? og ønsker barneteam. Etterhvert kramper, koma og respirasjonssvikt grunnet alvorlig hyponatremi. Bedring i tilstand oppnås ikke uten korreksjon av hyponatremi. Sannsynlig behov for sikring av luftvei med tube, da svært viktig å tenke muligheten for hjerneødem/hyponatremi som årsak til symptomene. Legger inn respirasjonssvikt og koma først, deretter kramper hvis hyponatremi ikke adresseres riktig.

    Oppkast og trileptal bidrar til alvorlig hyponatremi.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Bruke PEVS
    • Adekvat behandling og observasjon av pasient med intox

     

    Ikke- tekniske ferdigheter:

    • Tydelig og god kommunikasjon i teamarbeid
    • ISBAR

    Scenario

    Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard.  Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.

    Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.

     

    (Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)

    (Downloads - 0)

  • Lungeødem (Samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulansetjeneste)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for å vurdere bruker, og igangsette aktuelle tiltak
    2. Kommunikasjon og samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulanse

    Scenario

    Klokken er 08.00, og du mottar alarm fra responssenteret. Jarle Hansen har ringt på alarmen fordi han sliter med pusten, og de ønsker at hjemmesykepleien reiser innom for å gjøre en vurdering av situasjonen. Pasienten har MS, og nylig gjennomgått et stort hjerteinfarkt (ca. 9 mnd. siden). Bruker har utlevering av MD hver 14.dag, og står på følgende medisiner:
    •             Furix 20 mg x1
    •             Metoprolol 25 mg x2
    •             Albyl-e x1
    Det finnes ingen habituell NEWS på bruker. Du er nå kommet til Jarle og er på vei inn til ham på soverommet.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre observasjoner etter ABCDE
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Kommunisere og samhandle klart og tydelig

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen i dag. Hun har vært innlagt i forbindelse med en operasjon for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble i dag skrevet ut til hjem. Hun har hjemmesykepleie x 2.

    I utskrivningsnotat fra sykehuset kan man lese at pasienten har vært noe engstelig og urolig i dag, og hadde følgende målinger før hjemreise.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 38,0ºC
    Mental status: Alert (A på ACVPU)
    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei hjem til Anne.

    (Downloads - 1)

  • KOLS (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 måling
    3. Iverksette aktuelle tiltak

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på hjemme i egen leilighet. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har lett demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. (Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS. Dersom du har inhalasjonspreparater tilgjengelig til scenarioet)
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed fra dagvakt om at Linda/Leif var litt annerledes enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt i deres sone og har Linda/Leif på deres liste.

    (Downloads - 2)

  • KOLS

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre observasjoner etter ABCDE
    2. Iverksette faglige tiltak basert på observasjoner
    3. Anvende ISBAR

    Scenario

    Herr/fru Olsen er 76 år og bor i leilighet med ektefelle. Ektefellen kontaktet hjemmetjenesten fordi herr/fru Olsen plutselig ble verre i pusten sin. Hen har kjent KOLS og har oksygenapparat hjemme som brukes periodevis. Han bruker Ventoline og Pulmicort ved behov. Hen har tidligere vært storrøyker, men sluttet for 5 år siden. Hen har ellers ingen underliggende sykdommer.

    Du er på kveldsvakt med en nyansatt på opplæring. Dere omdisponerer listen og drar til dem med det samme.

    (Downloads - 5)

Rull til toppen