Viser 41–49 av 49 resultater

  • Hjertestans (DHLR – toredderteknikk)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. Bruke korrekt kompresjonsteknikk og innblåsingsteknikk

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) er på dagsenter hvor hun pleier å være 1 gang i uken. Hun bor hjemme uten annen hjelp enn vaskehjelp hver 2. uke. Hun er noe preget av sin hjertesvikt med at hun blir fort sliten og har blitt noe verre de siste månedene. Fra tidligere: Angina meg hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Du/dere er også til stede. Dere hører plutselig et brak og ser Aud falle om.

    (Downloads - 1)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Iverksette tiltak ut fra funn på ABCDE
    3. Bruke ISBAR i kommunikasjon med andre instanser

    Scenario

    Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor i egen enebolig. For tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter, men hun har fortsatt lette pareser på høyre side. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin. Hun har ellers ingen kjente sykdommer. Hun har trygghetsalarm på grunn av redusert balanse. Bruker rullator, men mest når hun er ute.
    Kari har i dag aktivert trygghetsalarmen og sykepleier rykker ut sammen med en student/hospitant.

    (Downloads - 1)

  • Fall, hjerneslag og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Vurdere tiltak ut fra symptomer

    Scenario

    Trine Jenshaug er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var hos Trine kl 08.00 for å gi medisiner, og for å hjelpe med frokost. Alt var da greit med bruker. Blodsukker målt til 10,2. Klokken er nå 10, og dere er på vei til Trine da hun har trykket på trygghetsalarm og varslet at hun har falt og ikke kommer seg opp.

    (Downloads - 5)

  • Fall og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 målinger
    3. Bruke ISBAR kommunikasjon

    Scenario

    Fru Jensen er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga noe ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var inne på besøk kl 17.00 for å gi medisiner, og hjelp med måltid. Alt var greit med bruker. Hjemmetjenesten kommer nå inn til Fru Jensen på siste tilsyn hos bruker for kvelden. Sykepleier er tilgjengelig via telefon og kan komme til stedet om nødvendig.

    (Downloads - 1)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.

    Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.

    (Downloads - 1)

  • Delir, CAM og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre relevante observasjoner etter ABCDE
    2. Anvende scoringsverktøyene NEWS2 og CAM
    3. Anvende ISBAR

    Scenario

    Anne/Arne Bjerke er en 78 år gammel enke/enkemann som bor i egen bolig. Hen har jevnlig kontakt med sine to barn som bor i nærheten. Anne/Arne har diabetes type 2, hypertensjon og atrieflimmer, er en del plaget med angst og har mild kognitiv svikt. Hen har den siste tiden gitt uttrykk for at hen ikke føler seg helt vel, men har ikke klart å formidle hvordan. Det er gjort NEWS2 regelmessig den siste tiden, uten at det er gjort funn som tilsier at spesielle tiltak skal iverksettes.

    Du er sykepleier på kveldsvakt og har med en ny ansatt på opplæring. Dere skal innom Anne/Arne kl 20. Kl 18 blir du oppring av datter/sønn som er på besøk hos sin mor/far og som synes hen er svært uklar og oppfører seg rart. Dere omdisponerer derfor listen og drar for å se til Anne/Arne med det samme.

    (Downloads - 1)

  • NEWS2 og forebyggende kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anerkjenne og ivareta brukers opplevelse av selvstendighet
    2. Bruke ABCDE
    3. Gjennomføre NEWS2

    Scenario

    Ingunn (37) har en psykisk utviklingshemming og bor i et kommunalt bofellesskap hvor du jobber. I bofellesskapet har hun sin egen leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken. Hun har ikke alltid like stor selvinnsikt og ser ikke alltid behovet for hjelp. Hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Dette har ført til at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og har få gode relasjoner rundt seg. Hun har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Triggere for sinnet kan være at andre gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg og hvis noen setter grenser for henne. Hun har tidligere slått personal som har forsøkt å sette grenser.

    Siden i går har Ingunn fremstått annerledes enn hun pleier. Hun har nok hatt litt feber, tidvis vært litt mer rastløs og fremstår slapp. Hun virker engstelig. Dere skal nå inn til Ingunn og gjennomføre en NEWS2 måling. Ingunn er ikke orientert om dette i forkant.

    (Downloads - 2)

  • Epilepsi

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Prosedyre ved epilepsianfall
    2. Administrering av akuttmedisin
    3. Bruke smittevernsutstyr

    Scenario

    Anne er 19 år, har alvorlig epilepsi og bor i kommunal bolig med kontinuerlig tilsyn og kameraovervåkning på natt. Hun har hyppige epileptiske anfall, spesielt i forbindelse med søvn (oppvåkning/ innsovning). For et par år siden fikk Anne operert inn en vagusnervestimulator (VNS), men effekten av denne har ikke vært som forventet. Anne er isolert grunnet symptomer på influensa. Hun har virket slapp i hele dag, og i ettermiddag har hun hatt feber. Hurtigtest er positiv, og Anne er derfor isolert i sin leilighet. Anne har fått febernedsettende 1 g Paracet. 30 minutter etter at hun har lagt seg får Anne et kraftig anfall med rykninger i hele kroppen. Kveldsvakten ser dette på kamera, reagerer raskt og løper mot leiligheten hennes. Den ansatte har med seg stoppeklokke og telefon slik at hun/han kan tilkalle hjelp om det skulle være nødvendig. Veske med akuttmedisin og magnet ligger allerede i leiligheten til Anne.

     

    Dersom du trenger hjelp, kan du bruke vakttelefonen til å ringe telefonnr XXX XX XXX for å varsle kollegaen din.

    (Downloads - 0)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevante kartleggingsskjema
    2. Iverksette hensiktsmessige tiltak
    3. Kommuniserer og samhandler hensiktsmessig

    Scenario

    Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor på omsorgssenter på deres arbeidsplass. Hun har kjent lett demens og for tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter. Hun har fortsatt lette pareser på høyre side og bruker rullator på grunn av redusert balanse. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin.
    Det er dagvakt og dere skal inn til Kari for å støtte henne i morgenstell.

    (Downloads - 4)

Rull til toppen