Viser alle 16 resultaterSortert etter siste
-
Kollegastøttesamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre kollegastøttesamtale
- Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik
Scenario
Du er på jobb på bolig for utviklingshemmede sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.
(Downloads - 12)
En rask titt -
Kollegastøttesamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre kollegastøttesamtale
- Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik
Scenario
Du er på jobb på omsorgssenteret sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.
(Downloads - 5)
En rask titt -
Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå II
Les mer...Læringsmål
- Utforske elevens ønsker og fremme selvrefleksjon
- Få eleven til å vurdere andre karrierevalg som passer elevens forutsetninger
Scenario
Lise/Lars er en 15 år gammel elev på ungdomsskolen. Hen har alltid hatt en drøm om å bli veterinær og jobbe med dyr. Foreldrene støtter Lars/Lise fullt ut i dette valget, og kontaktlæreren mener også at hen bør følge drømmen sin.
Du har lagt merke til noen bekymringsfulle tegn: Lars/Lise sliter med naturfagene og biologi og har ikke de beste karakterene i disse fagene, og viser også lite interesse for real-fag. Det er tvilsomt om hen vil klare å komme inn på veterinærstudiet med de resultatene hen har per dags dato.
På skolen er Lise/Lars kjent for hens entusiasme og engasjement, men lærerne har merket at hen noen ganger kan være distrahert og usikker, spesielt når det gjelder akademiske prestasjoner. Kontaktlæreren hens, som er en viktig støttespiller, har begynt å merke tegn på stress og angst hos hen.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå
Les mer...Læringsmål
- Veilede en elev med urealistisk ambisjonsnivå til å se andre attraktive muligheter og fremtidige mål, som stemmer mer overens med elevens forutsetninger
Scenario
Olav/Olava går på 10. trinn og skal søke VGS denne vinteren. Hen fremstår som lite motivert og har et middelmådig til lavt karaktergrunnlagt. Hen og foresatte ønsker at hen skal søke studiespesialisering med realfag for å utdanne seg til sivilingeniør. Hen har litt interesse for dette fagfeltet, men har ikke helt grunnlaget til å følge karrierevalget. Hen har vist frem positive sider i praktiske og estetiske fag. Hen har derimot mer praktiske evner og forutsetninger på et område som hen er mindre interessert i følge. Du vet at begge foreldrene er akademisk utdannet innenfor tekniske fagfelt. Olav/Olava kommer nå, sammen med en foresatt, til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 2)
En rask titt -
Oppvekst – Uenige foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Støtte eleven slik at foresatte forstår at dette er et godt valg
- Balansere rådgivning og veiledning
Scenario
Foresatte har bestilt veiledningssamtale for Bin/Lan Kim som går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen trives greit på skolen, og har litt over fire i karaktersnitt. Er andregenerasjons innvandrer.
Hen ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider.
Foreldrene ønsker derimot at hen skal velge studiespesialisering, for så å gå videre med høyere utdannelse. Far er drosjesjåfør, mor jobber med renhold i kommunen …
Du har pratet med eleven tidligere, og vet at situasjonen skaper en litt amper stemning hjemme(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Selvstendige valg
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og forutsetninger
Scenario
Fredrik/Fredrikke Olsen går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen er skoleflink og har relativt gode karakterer. Hen er en del av en vennegjeng på 4 som har hengt sammen i tykt og tynt siden barneskolen. Du har hatt samtale med et par av de andre i samme gjeng og vet at de har tanker om å bli jurist og lege. Du er også kjent med foreldrene til Fredrik/Fredrikke som jobber som hhv. fastlege og overlege på sykehuset. Du vet fra tidligere samtaler at hen tenker studier i tilsvarende retning, men mistenker at hen egentlig har andre interesser. Fredrik/Fredrikke kommer nå til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Oppvekst – Kort botid, aktuell for kombinasjonsklasse
Les mer...Læringsmål
- Gi god informasjon om kombinasjonsklassen
- Bruke lettfattelig språk
- Uttrykke seg med tydelighet
Scenario
Caleb / Ava har kort botid i Norge. Kom til vanlig ungdomsskole etter jul i 9. trinn. Eleven oppleves å ha mangelfulle norskkunnskaper og strever med begreper. Eleven har lite skolegang fra hjemlandet.
Du er nå på vei inn i til en samtale med eleven og hens far/mor. Det er i forkant vurdert at eleven bør bli anbefalt kombinasjonsklasse, altså 10. klassepensum undervist på en videregående skole, da med vekt på norsk, engelsk, matte, utdanningsvalg og kroppsøving.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Oppvekst – Jeg vil ikke søke videregående
Les mer...Læringsmål
- Gjennom veiledningssamtalen finne ut hva som ligger bak ønsket om ikke å søke videregående
Scenario
Nora/Nils er mye borte fra skolen og det har vært vanskelig å få avtale om en samtale. Du vet at hen ikke ønsker å søke på videregående. Du opplever at hen ikke trives på skolen og at det er registrert en del fravær på hen. Hen oppleves stille og har få venner på skolen. På tross av dette har hen bra karakterer, spesielt i fag med hjemmeoppgaver. Du har omsider fått til en avtale om samtale og Nora/Nils kommer i følge med sin mor/far.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Ambisiøse foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og fremtidige yrkesvalg
- Veilede eleven på en forståelsesfull og konstruktiv måte
Scenario
Nora/Terje og foresatte har forskjellige syn på hens yrkesvalg. Nora/Terje har et ønske om en maritim utdannelse. Kanskje bli styrmann eller kaptein. Hen ønsker å søke TIF, men er i konflikt med seg selv, foreldrenes ønsker og forventninger, og venners valg. Tradisjonen i familien har vært å søke studiespesialisering på KKG og alle vennene skal søke et eller annet studieprogram på KKG. Nora/Terje er flink på skolen og har gode karakterer.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Demens og diabetes
Les mer...Læringsmål
- Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.
Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.
(Downloads - 3)
En rask titt -
Smittevern
Les mer...Læringsmål
- Følge retningslinjer for håndhygiene
- Ivareta brukermedvirkning
Scenario
Berit er 83 år og bor i heldøgnsbemannet omsorgsbolig. Hun har en begynnende kognitiv svikt og er bærer av ESBL i urin (ESBL er en multiresistent bakterie som smitter via kontakt med biologisk materiale). Hun bruker rullator.
Hun er ukritisk til personlig hygiene, er inkontinent og bruker bleie. Hun får bistand av personalet til personlig hygiene.
Du/dere skal nå inn i leiligheten og hente Berit ut til felles lunsj.(Downloads - 5)
En rask titt -
Demens og diabetes
Les mer...Læringsmål
- Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.
Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Bruker vil ikke følge ernæringsplan
Les mer...Læringsmål
- Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang
- Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med bruker
Scenario
Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.
Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).
(Downloads - 3)
En rask titt -
Beslutningsstøtte og ernæring
Les mer...Læringsmål
- Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
- Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte
- Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte
Scenario
Trude er en dame i begynnelsen av 40 årene som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har et dagtilbud mandager og fredager, og er ellers hjemme. Hun har godt verbalt språk og er lett å kommunisere med. Hun er svært overvektig og står i fare for å utvikle livsstilsykdommer. Trude er stort sett blid og fornøyd, og liker veldig godt en-til-en kontakt med personalet. Hun har mange interesser innen idrett, spesielt fotball og håndball, men også andre ting. Hun er ikke alltid så glad i å snakke om ting det kan virke som hun synes er vanskelig og skifter fort tema eller «jatter» med for at den hun snakker med skal bli fornøyd, eller slutte å mase. Hun har begynt å handle med personalet hver tirsdag. Det hender hun handler mat på nett dagen i forveien, noe det foreligger avtale på at hun ikke skal gjøre. Trude er ikke så god til å beregne mengde mat og kan handle altfor lite eller altfor mye mat. Hun har også en tendens til å handle mye av en og samme ting, og det virker som det er vanskelig for Trude å finne ting hun liker å spise. Personalet har derfor begynt å hjelpe Trude med å lage handleliste. Budsjettet hennes er på ca 1500 kr i uken.
Du kommer på jobb på tirsdagsmorgen og det er planlagt at du skal bli med Trude i butikken for ukeshandel.
(Downloads - 4)
En rask titt -
Beslutningsstøtte (II)
Les mer...Læringsmål
- Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
- Kommuniserer verbalt med bruker på en respektfull måte
- Kommuniserer non-verbalt med bruker på en respektfull måte
Scenario
Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.
(Downloads - 3)
En rask titt -
Beslutningsstøtte (I)
Les mer...Læringsmål
- Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
- Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte
- Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte
Scenario
Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov. Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.
(Downloads - 6)
En rask titt