Viser 1–20 av 26 resultaterSortert etter siste
-
Forhåndssamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre en planlagt forhåndssamtale
- Bruke Empatisk kommunikasjon som et verktøy i samtalen
Scenario
Jonas/Johanne Andersen er 87 år, enkemann/enke og bor i egen bolig. Kjent hjertesvikt grad III etter et hjerteinfarkt for 10 år siden. Har hatt flere sykehusinnleggelser det siste halvåret grunnet forverring av hjertesvikten. Vurdert til å være mellom 6-7 på skrøpelighetsskalaen (CFS- Clinical frailty scale). Får hjelp fra hjemmesykepleien til ivaretakelse av personlig hygiene, tilberedelse av måltider og administrering av medisiner.
___________________________________________________________________________
Journal notat på pasienten:
Tidligere diagnoser:
- Hjerteinfarkt for 10 år siden
- Hjertesvikt grad III
Medikamenter:
- Albyl-e 75 mg x 1
- Lipitor 20 mg x 1
- Jardiance 10 mg x 1
- Entresto 49/51 mg x 2
- Eliquis 2.5 mg x 2
- Metoprolol 50 mg x 2
- Inspra 50 mg x 1 annenhver dag
I notat fra sykehuset for tre måneder siden står det skrevet: Ansvarlig lege vurderer at det ikke lenger er hensiktsmessig med behandling fra spesialisthelsetjenesten og anbefaler videre oppfølging hos fastlege.
Pasienten har tatt kontakt med legekontoret etter oppfordring fra sønn/datter, som er bekymret for at far/mor spiser mindre og er mer slapp og trøtt. De ønsker å snakke med fastlegen om videre behandling og hva de kan forvente i tiden fremover.
(Downloads - 22)
En rask titt -
Konflikt mellom ansatte
Les mer...Læringsmål
- Deeskalering av konflikt
Scenario
Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.
Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.
(Downloads - 23)
En rask titt -
Møte med pårørende
Les mer...Læringsmål
- Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
- Ta imot kritikk på en profesjonell måte
Scenario
Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.
Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.
(Downloads - 15)
En rask titt -
Forhåndssamtale II
Les mer...Læringsmål
- Tilpasse malen for forhåndssamtale til pasientsituasjonen
- Identifisere verdier som står på spill
Scenario
Kari er 64 år og har fremskreden leverchirrose. Hun har litt gulfarget hud og dårlig appetitt. Hun har en historikk med mangeårig overforbruk av alkohol. Hun har angivelig ikke drukket de siste 2 år.
Dere er nå på vei til Kari for en forhåndssamtale. Samtalen er avtalt med Kari og hennes ektefelle Ole (64 år). De har fått en brosjyre som forberedelse til samtalen. Du er nå på vei inn døren til Kari og Ole og merker at det lukter alkohol.
(Downloads - 23)
En rask titt -
Kognitiv svikt (langtkommen demens)
Les mer...Læringsmål
- Anvende «4 gode vaner» i møte med pasient med kognitiv svikt
- Bruke bakgrunnsopplysninger/livshistorie i møtet med pasient
Scenario
Sonen har hatt et samarbeidsmøte med datter til Leif som opplevde at Leif var ustelt. I møtet med datteren fikk dere informasjon om hva som fungerte i hjemmet da kona til leif levde, blant annet i form av å legge fram rene klær på stolen ved senga.
Dere er nå på vei inn til Leif for å hjelpe ham med å ta en dusj.
(Downloads - 15)
En rask titt -
Forhåndssamtale
Les mer...Læringsmål
- Anvende kommunikasjonsverktøyet empatisk kommunikasjon i en forhåndssamtale
Scenario
Reidun er 62 år og enke. Hun har cancer pancreas og har hatt et kort sykdomsforløp. Hun er overflyttet til lindrende enhet for symptomlindrende behandling. Hun har en datter som er invitert med på en forhåndssamtale med dere.
Reidun og datteren er vist inn på et møterom, og dere er nå på vei inn til dem.
(Downloads - 4)
En rask titt -
Kollegastøttesamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre kollegastøttesamtale
- Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik
Scenario
Du er på jobb på bolig for utviklingshemmede sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.
(Downloads - 13)
En rask titt -
Kollegastøttesamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre kollegastøttesamtale
- Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik
Scenario
Du er på jobb på omsorgssenteret sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.
(Downloads - 11)
En rask titt -
Oppvekst – Selvstendige valg
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og forutsetninger
Scenario
Fredrik/Fredrikke Olsen går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen er skoleflink og har relativt gode karakterer. Hen er en del av en vennegjeng på 4 som har hengt sammen i tykt og tynt siden barneskolen. Du har hatt samtale med et par av de andre i samme gjeng og vet at de har tanker om å bli jurist og lege. Du er også kjent med foreldrene til Fredrik/Fredrikke som jobber som hhv. fastlege og overlege på sykehuset. Du vet fra tidligere samtaler at hen tenker studier i tilsvarende retning, men mistenker at hen egentlig har andre interesser. Fredrik/Fredrikke kommer nå til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Relasjonsarbeid
Les mer...Læringsmål
- Uttrykke forståelse for elevens perspektiv for å komme i posisjon
- Være nysgjerrig på interesser
Scenario
For en uke siden tok du mobilen til Sigrid/Sigurd fordi vedkommende ertet noen andre elever gjennom filming i friminuttet. Eleven reagerte med sinne og har siden sendt sinte blikk og gester samt kommet med slengkommentarer når dere har vært i samme rom. Du vet at eleven er interessert i programmering og dataspill, men eleven har ikke vist noe interesse når det har vært besøk på åpen skole, eller vært engasjert i forbindelse med hospitering.
Du skal nå ha et veiledningsmøte med Sigrid/Sigurd.
(Downloads - 4)
En rask titt -
Oppvekst – Jeg vil ikke søke videregående
Les mer...Læringsmål
- Gjennom veiledningssamtalen finne ut hva som ligger bak ønsket om ikke å søke videregående
Scenario
Nora/Nils er mye borte fra skolen og det har vært vanskelig å få avtale om en samtale. Du vet at hen ikke ønsker å søke på videregående. Du opplever at hen ikke trives på skolen og at det er registrert en del fravær på hen. Hen oppleves stille og har få venner på skolen. På tross av dette har hen bra karakterer, spesielt i fag med hjemmeoppgaver. Du har omsider fått til en avtale om samtale og Nora/Nils kommer i følge med sin mor/far.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Elev er lite på skolen
Les mer...Læringsmål
- Komme i posisjon til å utforske muligheter
- Kartlegge hva som er en realistisk forventning til VGS
Scenario
Kim går på 10. trinn, og har de to siste årene gradvis utviklet et høyt, ufrivillig skolefravær
Hen har fram til det vært normalt flink og pliktoppfyllende på skolen og hatt greie karakterer. Hen kommer fra et normalt, godt fungerende hjem med to søsken.ABUP er koblet på. Kim ønsker seg videre på VGS. Det er uklart hva som er realistisk forventning i den forbindelse. Har ikke deltatt ifm UDV-faget.
Du er nå på vei inn til en samtale med Kim og Kims foresatte Herr/Fru Oterholt.
(Downloads - 3)
En rask titt -
Oppvekst – Ambisiøse foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og fremtidige yrkesvalg
- Veilede eleven på en forståelsesfull og konstruktiv måte
Scenario
Nora/Terje og foresatte har forskjellige syn på hens yrkesvalg. Nora/Terje har et ønske om en maritim utdannelse. Kanskje bli styrmann eller kaptein. Hen ønsker å søke TIF, men er i konflikt med seg selv, foreldrenes ønsker og forventninger, og venners valg. Tradisjonen i familien har vært å søke studiespesialisering på KKG og alle vennene skal søke et eller annet studieprogram på KKG. Nora/Terje er flink på skolen og har gode karakterer.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon
Les mer...Læringsmål
- Bruke kartleggingsverktøyet Mobid-2 for å avdekke smerter hos bruker
- Bruke empatisk kommunikasjon i samhandling med dement bruker
Scenario
Hans/Hanne er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hen er tidligere lærer. Hen har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans/Hanne hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hen bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hen er nå sterkt preget av sin demens i form av nedsatt verbal kommunikasjonsevne. Hen spiser mindre enn før og er inaktiv, men klarer å gå selv uten støtte.
Det er nå dagvakt. Nattevakten melder at Hans/Hanne har vært urolig i natt og vært en del oppe av sengen, noe hen ikke pleier. De er usikre på om det kan være på grunn av smerter og foreslår at dagvakten kan ta en Mobid-2 score. Dere skal nå inn til Hans/Hanne for å hjelpe med morgenstellet.
(Downloads - 9)
En rask titt -
Pasient i terminal fase
Les mer...Læringsmål
- Bruke relevant smertekartleggingsverktøy
- Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
- Ivareta pasientens behov for smertelindring
Scenario
Kari Hansen er 81 år gammel og bor på sykehjemmet dere jobber. Hun har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø. Kari har en ektefelle på 83 år som er på besøk daglig. Han tar ofte del i de hjelpebehov som Kari har.
Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
Sykehjemslegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.Mannen til Kari ringer på alarmen kl. 18.10.
(Downloads - 14)
En rask titt -
Forhåndssamtale
Les mer...Læringsmål
- Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
- Bruke strukturen i verktøy for forhåndssamtale
Scenario
Per Hansen har bodd på sykehjem i 6 måneder. Han lider av Alzheimer demens og har kommet langt i sin sykdomsutvikling. De siste månedene har han hatt et funksjonsfall. Balansen er dårlig, han trenger hjelp til å ivareta egen personlig hygiene og tilretteleggelse ved måltider. Han er ikke lenger orientert for tid eller sted. Han er ikke samtykkekompetent om spørsmål som omhandler egen helse.
Nærmeste pårørende (kone) er blitt invitert til en forhåndssamtale sammen med primærkontakt og sykepleier. Evnt. lege. Det er tidligere gjennomført en innkomstsamtale. På grunn av Hansens forventet korte levetid (høy alder og demens) er det sendt ut invitasjon til forhåndssamtale.(Downloads - 7)
En rask titt -
Demens og diabetes
Les mer...Læringsmål
- Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.
Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.
(Downloads - 6)
En rask titt -
Møte med pårørende
Les mer...Læringsmål
- Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
- Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
Scenario
Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann som har et midlertidig opphold hos dere etter å ha vært innlagt på sykehus ifm. en urinveisinfeksjon. Han er enkemann og har bodd alene i enebolig i 2 år før han kom til dere. Han har en mild grad av demens, men har vært mer uklar og pleietrengende i forbindelse med infeksjonen. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har hatt behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.Han har vært hos dere i 3 uker og det er nå planlagt at han skal hjem til egen bolig med hjemmetjenester. De siste dagene har han hatt en bedring i uklarheten og han klarer i større grad å stelle seg selv.
Datter/sønn har bedt om en samtale fordi de mener han ikke kan skrives ut til hjem.
(Downloads - 6)
En rask titt -
Forhåndssamtale
Les mer...Læringsmål
- Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
- Bruke strukturen i en forhåndssamtale
Scenario
Tor Hansen 73 år er innlagt på korttidsavdeling og har nylig fått diagnosen Alzheimer demens. Han bor til vanlig alene i egen bolig. Den siste uken har han gått ut på nettene, vært svært engstelig og blitt funnet av naboer som har fulgt han hjem.
Han får tildelt en akutt plass på korttidsavdeling hvor mål for oppholdet er observasjon og kartlegging av funksjon og bolig. Han har flere ganger i løpet av oppholdet sagt at han er oppgitt over at han glemmer så mye og er redd for hvordan livet videre skal bli. Han gir uttrykk for at han ikke ser noen hensikt i å leve dersom han ikke vet hvem han eller familien hans er.Dere er nå på vei inn til avtalt forhåndssamtale sammen med pasient og datter som er nærmeste pårørende.
(Downloads - 8)
En rask titt -
Demens
Les mer...Læringsmål
- Danne en god relasjon med bruker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.
(Downloads - 4)
En rask titt