• Møte med pårørende

    Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en moderat grad av demens som har fått oppfølging av dere i 3 måneder. Han er enkemann og bor alene i enebolig etter at kona døde brått for 3 måneder siden. Fram til da ble han ivaretatt av kona som ønsket å ha han hjemme hos seg. Hjemmetjenestene opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I samtale har pårørende uttrykt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok og ikke godt nok ivaretatt av hjemmetjenestene.

    (Downloads - 10)

  • Konflikthåndtering og ernæring

    Konflikthåndtering og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke empatisk kommunikasjon i møte med bruker
    2. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang

    Scenario

    Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.

    Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.

    (Downloads - 5)

  • Bruker vil ikke følge ernæringsplan

    Bruker vil ikke følge ernæringsplan

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang
    2. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med bruker

    Scenario

    Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.

    Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).

    (Downloads - 5)

  • Demens og adferd som utfordrer

    Demens og adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bli bevist hvordan din verbale og nonverbale kommunikasjon påvirker møtet med beboer
    2. Posisjonering og vurdering av risiko: Vurdere og iverksette tiltak

    Scenario

    Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
    Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
    Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.

    Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.

    (Downloads - 24)

  • Forhåndssamtale

    Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Legge til rette for god samtale og menneskemøte gjennom bruk av empatisk kommunikasjon
    2. Kan strukturen i en forhåndssamtale

    Scenario

    Lise/Lars Roland er 69 år og bor hjemme med ektefelle. Hen har 2 voksne barn som bor i nærheten. Hen har lungekreft med spredning og er i palliativ behandling. Den siste tiden har hun vært svært sliten og hatt behov for mer hjelp. Hjemmetjenesten er innom x 2 om dagen da ektefelle er på jobb. De hjelper til med smertestillende medisiner og mat dersom hun har behov for det.
    Hun har spurt om hvor mye dere kan være innom i løpet av en dag for å hjelpe til og hvordan systemet fungerer når hun blir enda dårligere og trenger mer hjelp.

    Det er avtalt forhåndssamtale hjemme hos Lise/Lars sammen med ektefelle.

    (Downloads - 7)

  • Møte med pårørende

    Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en alvorlig grad av demens som har bodd hos dere i 3 måneder. Han er enkemann og bodde alene i enebolig i 2 år før han kom til omsorgssenteret. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok.

    (Downloads - 24)

Rull til toppen