• Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre en planlagt forhåndssamtale
    2. Bruke Empatisk kommunikasjon som et verktøy i samtalen

    Scenario

    Jonas/Johanne Andersen er 87 år, enkemann/enke og bor i egen bolig. Kjent hjertesvikt grad III etter et hjerteinfarkt for 10 år siden. Har hatt flere sykehusinnleggelser det siste halvåret grunnet forverring av hjertesvikten. Vurdert til å være mellom 6-7 på skrøpelighetsskalaen (CFS- Clinical frailty scale). Får hjelp fra hjemmesykepleien til ivaretakelse av personlig hygiene, tilberedelse av måltider og administrering av medisiner.

    ___________________________________________________________________________

    Journal notat på pasienten:

    Tidligere diagnoser:

    • Hjerteinfarkt for 10 år siden
    • Hjertesvikt grad III

    Medikamenter:

    • Albyl-e 75 mg x 1
    • Lipitor 20 mg x 1
    • Jardiance 10 mg x 1
    • Entresto 49/51 mg x 2
    • Eliquis 2.5 mg x 2
    • Metoprolol 50 mg x 2
    • Inspra 50 mg x 1 annenhver dag

     

    I notat fra sykehuset for tre måneder siden står det skrevet: Ansvarlig lege vurderer at det ikke lenger er hensiktsmessig med behandling fra spesialisthelsetjenesten og anbefaler videre oppfølging hos fastlege.

    Pasienten har tatt kontakt med legekontoret etter oppfordring fra sønn/datter, som er bekymret for at far/mor spiser mindre og er mer slapp og trøtt. De ønsker å snakke med fastlegen om videre behandling og hva de kan forvente i tiden fremover.

    (Downloads - 8)

  • Konflikt mellom ansatte

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Deeskalering av konflikt

    Scenario

    Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.

    Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.

    (Downloads - 15)

  • NEWS2 og forebyggende kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anerkjenne og ivareta brukers opplevelse av selvstendighet
    2. Bruke ABCDE
    3. Gjennomføre NEWS2

    Scenario

    Ingunn (37) har en psykisk utviklingshemming og bor i et kommunalt bofellesskap hvor du jobber. I bofellesskapet har hun sin egen leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken. Hun har ikke alltid like stor selvinnsikt og ser ikke alltid behovet for hjelp. Hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Dette har ført til at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og har få gode relasjoner rundt seg. Hun har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Triggere for sinnet kan være at andre gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg og hvis noen setter grenser for henne. Hun har tidligere slått personal som har forsøkt å sette grenser.

    Siden i går har Ingunn fremstått annerledes enn hun pleier. Hun har nok hatt litt feber, tidvis vært litt mer rastløs og fremstår slapp. Hun virker engstelig. Dere skal nå inn til Ingunn og gjennomføre en NEWS2 måling. Ingunn er ikke orientert om dette i forkant.

    (Downloads - 10)

  • Konflikthåndtering og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke empatisk kommunikasjon i møte med bruker
    2. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang

    Scenario

    Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.

    Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.

    (Downloads - 0)

  • Bruker vil ikke følge ernæringsplan

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang
    2. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med bruker

    Scenario

    Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.

    Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).

    (Downloads - 3)

  • Demens og adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bli bevist hvordan din verbale og nonverbale kommunikasjon påvirker møtet med beboer
    2. Posisjonering og vurdering av risiko: Vurdere og iverksette tiltak

    Scenario

    Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
    Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
    Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.

    Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.

    (Downloads - 5)

  • Beslutningsstøtte (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommuniserer verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommuniserer non-verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.

    (Downloads - 3)

  • Adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Formidle trygghet ved å benytte forebyggende kommunikasjon
    2. Anerkjenne brukerens ønsker og behov for å ivareta personens opplevelse av selvstendighet

    Scenario

    Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
    Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.

    Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.

    (Downloads - 10)

Rull til toppen