• Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre en planlagt forhåndssamtale
    2. Bruke Empatisk kommunikasjon som et verktøy i samtalen

    Scenario

    Jonas/Johanne Andersen er 87 år, enkemann/enke og bor i egen bolig. Kjent hjertesvikt grad III etter et hjerteinfarkt for 10 år siden. Har hatt flere sykehusinnleggelser det siste halvåret grunnet forverring av hjertesvikten. Vurdert til å være mellom 6-7 på skrøpelighetsskalaen (CFS- Clinical frailty scale). Får hjelp fra hjemmesykepleien til ivaretakelse av personlig hygiene, tilberedelse av måltider og administrering av medisiner.

    ___________________________________________________________________________

    Journal notat på pasienten:

    Tidligere diagnoser:

    • Hjerteinfarkt for 10 år siden
    • Hjertesvikt grad III

    Medikamenter:

    • Albyl-e 75 mg x 1
    • Lipitor 20 mg x 1
    • Jardiance 10 mg x 1
    • Entresto 49/51 mg x 2
    • Eliquis 2.5 mg x 2
    • Metoprolol 50 mg x 2
    • Inspra 50 mg x 1 annenhver dag

     

    I notat fra sykehuset for tre måneder siden står det skrevet: Ansvarlig lege vurderer at det ikke lenger er hensiktsmessig med behandling fra spesialisthelsetjenesten og anbefaler videre oppfølging hos fastlege.

    Pasienten har tatt kontakt med legekontoret etter oppfordring fra sønn/datter, som er bekymret for at far/mor spiser mindre og er mer slapp og trøtt. De ønsker å snakke med fastlegen om videre behandling og hva de kan forvente i tiden fremover.

    (Downloads - 8)

  • Konflikt mellom ansatte

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Deeskalering av konflikt

    Scenario

    Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.

    Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.

    (Downloads - 15)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
    2. Ta imot kritikk på en profesjonell måte

    Scenario

    Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.

    Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.

    (Downloads - 5)

  • Forhåndssamtale II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Tilpasse malen for forhåndssamtale til pasientsituasjonen
    2. Identifisere verdier som står på spill

    Scenario

    Kari er 64 år og har fremskreden leverchirrose. Hun har litt gulfarget hud og dårlig appetitt. Hun har en historikk med mangeårig overforbruk av alkohol. Hun har angivelig ikke drukket de siste 2 år.

    Dere er nå på vei til Kari for en forhåndssamtale. Samtalen er avtalt med Kari og hennes ektefelle Ole (64 år). De har fått en brosjyre som forberedelse til samtalen. Du er nå på vei inn døren til Kari og Ole og merker at det lukter alkohol.

    (Downloads - 12)

  • Kognitiv svikt (langtkommen demens)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anvende «4 gode vaner» i møte med pasient med kognitiv svikt
    2. Bruke bakgrunnsopplysninger/livshistorie i møtet med pasient

    Scenario

    Sonen har hatt et samarbeidsmøte med datter til Leif som opplevde at Leif var ustelt. I møtet med datteren fikk dere informasjon om hva som fungerte i hjemmet da kona til leif levde, blant annet i form av å legge fram rene klær på stolen ved senga.

    Dere er nå på vei inn til Leif for å hjelpe ham med å ta en dusj.

    (Downloads - 11)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anvende kommunikasjonsverktøyet empatisk kommunikasjon i en forhåndssamtale

     

    Scenario

    Reidun er 62 år og enke. Hun har cancer pancreas og har hatt et kort sykdomsforløp. Hun er overflyttet til lindrende enhet for symptomlindrende behandling. Hun har en datter som er invitert med på en forhåndssamtale med dere.

    Reidun og datteren er vist inn på et møterom, og dere er nå på vei inn til dem.

    (Downloads - 3)

  • Kollegastøttesamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre kollegastøttesamtale
    2. Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik

    Scenario

    Du er på jobb på bolig for utviklingshemmede sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.

    (Downloads - 12)

  • Kollegastøttesamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre kollegastøttesamtale
    2. Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik

    Scenario

    Du er på jobb på omsorgssenteret sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.

    (Downloads - 5)

  • Anafylaksi

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Kan vurdere ABCDE

    CRM:

    • Tydelig kommunikasjon
    • God oppgavefordeling

    Scenario

    Per Eliassen,  født 05.07.37 (80 år), legges inn på medisinsk sengepost med spørsmål om pneumoni. Ikke startet behandling i Akuttmottak. Pasienten har en kjent AF, ellers stort sett frisk. Hanglet litt de siste par dagene, men har greie vitalparameter i akutmottak. På sengepost forverres tilstanden forholdsvis fort med forverring i vitalparamenter og mental status. Pas har god effekt av væskebehandling og det skal startets AB. Pas utvikler deretter anafylaksi grunnet Pencillin. Pas husker at han kanskje har reagert på en medisin når var liten.

    Bor hjemme med ektefelle.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Kan vurdere ABCDE

    CRM:

    • Tydelig kommunikasjon
    • God og konkret muntlig rapport

    Scenario

    Per Eliassen,  født 05.07.37 (80 år), legges inn på medisinsk sengepost med spørsmål om pneumoni. Ikke startet behandling i Akuttmottak. Pasienten har en kjent AF, ellers stort sett frisk. Hanglet litt de siste par dagene, men har greie vitalparameter i akutmottak. På sengepost forverres tilstanden forholdsvis fort med forverring i vitalparamenter og mental status. Pas har god effekt av væskebehandling og det skal startets AB.

    Bor hjemme med ektefelle.

    (Downloads - 12)

  • Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Utforske elevens ønsker og fremme selvrefleksjon
    2. Få eleven til å vurdere andre karrierevalg som passer elevens forutsetninger

    Scenario

    Lise/Lars er en 15 år gammel elev på ungdomsskolen. Hen har alltid hatt en drøm om å bli veterinær og jobbe med dyr. Foreldrene støtter Lars/Lise fullt ut i dette valget, og kontaktlæreren mener også at hen bør følge drømmen sin.

    Du har lagt merke til noen bekymringsfulle tegn: Lars/Lise sliter med naturfagene og biologi og har ikke de beste karakterene i disse fagene, og viser også lite interesse for real-fag. Det er tvilsomt om hen vil klare å komme inn på veterinærstudiet med de resultatene hen har per dags dato.

    På skolen er Lise/Lars kjent for hens entusiasme og engasjement, men lærerne har merket at hen noen ganger kan være distrahert og usikker, spesielt når det gjelder akademiske prestasjoner. Kontaktlæreren hens, som er en viktig støttespiller, har begynt å merke tegn på stress og angst hos hen.

    (Downloads - 1)

  • Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Veilede en elev med urealistisk ambisjonsnivå til å se andre attraktive muligheter og fremtidige mål, som stemmer mer overens med elevens forutsetninger

    Scenario

    Olav/Olava går på 10. trinn og skal søke VGS denne vinteren. Hen fremstår som lite motivert og har et middelmådig til lavt karaktergrunnlagt. Hen og foresatte ønsker at hen skal søke studiespesialisering med realfag for å utdanne seg til sivilingeniør. Hen har litt interesse for dette fagfeltet, men har ikke helt grunnlaget til å følge karrierevalget. Hen har vist frem positive sider i praktiske og estetiske fag. Hen har derimot mer praktiske evner og forutsetninger på et område som hen er mindre interessert i følge. Du vet at begge foreldrene er akademisk utdannet innenfor tekniske fagfelt. Olav/Olava kommer nå, sammen med en foresatt, til avtalt samtale med deg.

    (Downloads - 2)

  • Oppvekst – Uenige foreldre II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Støtte eleven slik at foresatte forstår at dette er et godt valg
    2. Balansere rådgivning og veiledning

    Scenario

    Foresatte har bestilt veiledningssamtale for Bin/Lan Kim som går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen trives greit på skolen, og har litt over fire i karaktersnitt. Er andregenerasjons innvandrer.
    Hen ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider.
    Foreldrene ønsker derimot at hen skal velge studiespesialisering, for så å gå videre med høyere utdannelse.  Far er drosjesjåfør, mor jobber med renhold i kommunen …
    Du har pratet med eleven tidligere, og vet at situasjonen skaper en litt amper stemning hjemme

    (Downloads - 1)

  • Oppvekst – Selvstendige valg

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og forutsetninger

    Scenario

    Fredrik/Fredrikke Olsen går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen er skoleflink og har relativt gode karakterer. Hen er en del av en vennegjeng på 4 som har hengt sammen i tykt og tynt siden barneskolen. Du har hatt samtale med et par av de andre i samme gjeng og vet at de har tanker om å bli jurist og lege. Du er også kjent med foreldrene til Fredrik/Fredrikke som jobber som hhv. fastlege og overlege på sykehuset. Du vet fra tidligere samtaler at hen tenker studier i tilsvarende retning, men mistenker at hen egentlig har andre interesser. Fredrik/Fredrikke kommer nå til avtalt samtale med deg.

    (Downloads - 0)

  • Relasjonsarbeid

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Uttrykke forståelse for elevens perspektiv for å komme i posisjon
    2. Være nysgjerrig på interesser

    Scenario

    For en uke siden tok du mobilen til Sigrid/Sigurd fordi vedkommende ertet noen andre elever gjennom filming i friminuttet. Eleven reagerte med sinne og har siden sendt sinte blikk og gester samt kommet med slengkommentarer når dere har vært i samme rom. Du vet at eleven er interessert i programmering og dataspill, men eleven har ikke vist noe interesse når det har vært besøk på åpen skole, eller vært engasjert i forbindelse med hospitering.

     

    Du skal nå ha et veiledningsmøte med Sigrid/Sigurd.

    (Downloads - 4)

  • Oppvekst – Kort botid, aktuell for kombinasjonsklasse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi god informasjon om kombinasjonsklassen
    2. Bruke lettfattelig språk
    3. Uttrykke seg med tydelighet

    Scenario

    Caleb / Ava har kort botid i Norge. Kom til vanlig ungdomsskole etter jul i 9. trinn. Eleven oppleves å ha mangelfulle norskkunnskaper og strever med begreper. Eleven har lite skolegang fra hjemlandet.

    Du er nå på vei inn i til en samtale med eleven og hens far/mor. Det er i forkant vurdert at eleven bør bli anbefalt kombinasjonsklasse, altså 10. klassepensum undervist på en videregående skole, da med vekt på norsk, engelsk, matte, utdanningsvalg og kroppsøving.

    (Downloads - 0)

  • Oppvekst – Jeg vil ikke søke videregående

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennom veiledningssamtalen finne ut hva som ligger bak ønsket om ikke å søke videregående

    Scenario

    Nora/Nils er mye borte fra skolen og det har vært vanskelig å få avtale om en samtale. Du vet at hen ikke ønsker å søke på videregående. Du opplever at hen ikke trives på skolen og at det er registrert en del fravær på hen. Hen oppleves stille og har få venner på skolen. På tross av dette har hen bra karakterer, spesielt i fag med hjemmeoppgaver. Du har omsider fått til en avtale om samtale og Nora/Nils kommer i følge med sin mor/far.

    (Downloads - 1)

  • Oppvekst – Elev er lite på skolen

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Komme i posisjon til å utforske muligheter
    2. Kartlegge hva som er en realistisk forventning til VGS

    Scenario

    Kim går på 10. trinn, og har de to siste årene gradvis utviklet et høyt, ufrivillig skolefravær
    Hen har fram til det vært normalt flink og pliktoppfyllende på skolen og hatt greie karakterer. Hen kommer fra et normalt, godt fungerende hjem med to søsken.

    ABUP er koblet på. Kim ønsker seg videre på VGS. Det er uklart hva som er realistisk forventning i den forbindelse. Har ikke deltatt ifm UDV-faget.

     

    Du er nå på vei inn til en samtale med Kim og Kims foresatte Herr/Fru Oterholt.

    (Downloads - 1)

  • Oppvekst – Ambisiøse foreldre II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og fremtidige yrkesvalg
    2. Veilede eleven på en forståelsesfull og konstruktiv måte

    Scenario

    Nora/Terje og foresatte har forskjellige syn på hens yrkesvalg. Nora/Terje har et ønske om en maritim utdannelse. Kanskje bli styrmann eller kaptein. Hen ønsker å søke TIF, men er i konflikt med seg selv, foreldrenes ønsker og forventninger, og venners valg. Tradisjonen i familien har vært å søke studiespesialisering på KKG og alle vennene skal søke et eller annet studieprogram på KKG. Nora/Terje er flink på skolen og har gode karakterer.

    (Downloads - 1)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
    2. Bruke strukturen i verktøy for forhåndssamtale

    Scenario

    Per Hansen har bodd på sykehjem i 6 måneder. Han lider av Alzheimer demens og har kommet langt i sin sykdomsutvikling. De siste månedene har han hatt et funksjonsfall. Balansen er dårlig, han trenger hjelp til å ivareta egen personlig hygiene og tilretteleggelse ved måltider. Han er ikke lenger orientert for tid eller sted. Han er ikke samtykkekompetent om spørsmål som omhandler egen helse.
    Nærmeste pårørende (kone) er blitt invitert til en forhåndssamtale sammen med primærkontakt og sykepleier. Evnt. lege. Det er tidligere gjennomført en innkomstsamtale. På grunn av Hansens forventet korte levetid (høy alder og demens) er det sendt ut invitasjon til forhåndssamtale.

    (Downloads - 7)

Rull til toppen