Viser 21–38 av 38 resultater

  • Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Vigdis (75) har fått opphold i akuttbolig på Grimtunet i 1 måned grunnet vannlekkasje hjemme. Hun har hjemmesykepleie til vanlig, og er midt i en smertekartlegging for å optimalisere smertelindring. Hun er benskjør og har reumatisme, og har derfor mye smerter i kroppen.
    Dere kommer for å gi morgenmedisiner.

    (Downloads - 1)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
    2. Bruke strukturen i en forhåndssamtale

    Scenario

    Tor Hansen 73 år er innlagt på korttidsavdeling og har nylig fått diagnosen Alzheimer demens. Han bor til vanlig alene i egen bolig. Den siste uken har han gått ut på nettene, vært svært engstelig og blitt funnet av naboer som har fulgt han hjem.
    Han får tildelt en akutt plass på korttidsavdeling hvor mål for oppholdet er observasjon og kartlegging av funksjon og bolig. Han har flere ganger i løpet av oppholdet sagt at han er oppgitt over at han glemmer så mye og er redd for hvordan livet videre skal bli. Han gir uttrykk for at han ikke ser noen hensikt i å leve dersom han ikke vet hvem han eller familien hans er.

    Dere er nå på vei inn til avtalt forhåndssamtale sammen med pasient og datter som er nærmeste pårørende.

    (Downloads - 3)

  • Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Bruke PEVS
    • Adekvat behandling og observasjon av pasient med intox

     

    Ikke- tekniske ferdigheter:

    • Tydelig og god kommunikasjon i teamarbeid
    • ISBAR

    Scenario

    Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard.  Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.

    Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.

     

    (Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)

    (Downloads - 0)

  • Lungeødem (Samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulansetjeneste)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for å vurdere bruker, og igangsette aktuelle tiltak
    2. Kommunikasjon og samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulanse

    Scenario

    Klokken er 08.00, og du mottar alarm fra responssenteret. Jarle Hansen har ringt på alarmen fordi han sliter med pusten, og de ønsker at hjemmesykepleien reiser innom for å gjøre en vurdering av situasjonen. Pasienten har MS, og nylig gjennomgått et stort hjerteinfarkt (ca. 9 mnd. siden). Bruker har utlevering av MD hver 14.dag, og står på følgende medisiner:
    •             Furix 20 mg x1
    •             Metoprolol 25 mg x2
    •             Albyl-e x1
    Det finnes ingen habituell NEWS på bruker. Du er nå kommet til Jarle og er på vei inn til ham på soverommet.

    (Downloads - 3)

  • KOLS (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 måling
    3. Iverksette aktuelle tiltak

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på hjemme i egen leilighet. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har lett demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. (Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS. Dersom du har inhalasjonspreparater tilgjengelig til scenarioet)
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed fra dagvakt om at Linda/Leif var litt annerledes enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt i deres sone og har Linda/Leif på deres liste.

    (Downloads - 2)

  • Fall og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 målinger
    3. Bruke ISBAR kommunikasjon

    Scenario

    Fru Jensen er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga noe ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var inne på besøk kl 17.00 for å gi medisiner, og hjelp med måltid. Alt var greit med bruker. Hjemmetjenesten kommer nå inn til Fru Jensen på siste tilsyn hos bruker for kvelden. Sykepleier er tilgjengelig via telefon og kan komme til stedet om nødvendig.

    (Downloads - 1)

  • Demens

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Danne en god relasjon med bruker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.

    (Downloads - 2)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.

    Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.

    (Downloads - 1)

  • NEWS2 og forebyggende kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anerkjenne og ivareta brukers opplevelse av selvstendighet
    2. Bruke ABCDE
    3. Gjennomføre NEWS2

    Scenario

    Ingunn (37) har en psykisk utviklingshemming og bor i et kommunalt bofellesskap hvor du jobber. I bofellesskapet har hun sin egen leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken. Hun har ikke alltid like stor selvinnsikt og ser ikke alltid behovet for hjelp. Hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Dette har ført til at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og har få gode relasjoner rundt seg. Hun har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Triggere for sinnet kan være at andre gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg og hvis noen setter grenser for henne. Hun har tidligere slått personal som har forsøkt å sette grenser.

    Siden i går har Ingunn fremstått annerledes enn hun pleier. Hun har nok hatt litt feber, tidvis vært litt mer rastløs og fremstår slapp. Hun virker engstelig. Dere skal nå inn til Ingunn og gjennomføre en NEWS2 måling. Ingunn er ikke orientert om dette i forkant.

    (Downloads - 2)

  • Konflikthåndtering og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke empatisk kommunikasjon i møte med bruker
    2. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang

    Scenario

    Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.

    Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.

    (Downloads - 0)

  • Beslutningsstøtte og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Trude er en dame i begynnelsen av 40 årene som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har et dagtilbud mandager og fredager, og er ellers hjemme. Hun har godt verbalt språk og er lett å kommunisere med. Hun er svært overvektig og står i fare for å utvikle livsstilsykdommer. Trude er stort sett blid og fornøyd, og liker veldig godt en-til-en kontakt med personalet. Hun har mange interesser innen idrett, spesielt fotball og håndball, men også andre ting. Hun er ikke alltid så glad i å snakke om ting det kan virke som hun synes er vanskelig og skifter fort tema eller «jatter» med for at den hun snakker med skal bli fornøyd, eller slutte å mase. Hun har begynt å handle med personalet hver tirsdag. Det hender hun handler mat på nett dagen i forveien, noe det foreligger avtale på at hun ikke skal gjøre. Trude er ikke så god til å beregne mengde mat og kan handle altfor lite eller altfor mye mat. Hun har også en tendens til å handle mye av en og samme ting, og det virker som det er vanskelig for Trude å finne ting hun liker å spise. Personalet har derfor begynt å hjelpe Trude med å lage handleliste. Budsjettet hennes er på ca 1500 kr i uken.

    Du kommer på jobb på tirsdagsmorgen og det er planlagt at du skal bli med Trude i butikken for ukeshandel.

    (Downloads - 2)

  • Demens og adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bli bevist hvordan din verbale og nonverbale kommunikasjon påvirker møtet med beboer
    2. Posisjonering og vurdering av risiko: Vurdere og iverksette tiltak

    Scenario

    Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
    Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
    Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.

    Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.

    (Downloads - 4)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Legge til rette for god samtale og menneskemøte gjennom bruk av empatisk kommunikasjon
    2. Kan strukturen i en forhåndssamtale

    Scenario

    Lise/Lars Roland er 69 år og bor hjemme med ektefelle. Hen har 2 voksne barn som bor i nærheten. Hen har lungekreft med spredning og er i palliativ behandling. Den siste tiden har hun vært svært sliten og hatt behov for mer hjelp. Hjemmetjenesten er innom x 2 om dagen da ektefelle er på jobb. De hjelper til med smertestillende medisiner og mat dersom hun har behov for det.
    Hun har spurt om hvor mye dere kan være innom i løpet av en dag for å hjelpe til og hvordan systemet fungerer når hun blir enda dårligere og trenger mer hjelp.

    Det er avtalt forhåndssamtale hjemme hos Lise/Lars sammen med ektefelle.

    (Downloads - 2)

  • Beslutningsstøtte (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommuniserer verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommuniserer non-verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.

    (Downloads - 1)

  • Beslutningsstøtte (I)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov.  Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.

    (Downloads - 2)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en alvorlig grad av demens som har bodd hos dere i 3 måneder. Han er enkemann og bodde alene i enebolig i 2 år før han kom til omsorgssenteret. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok.

    (Downloads - 8)

  • Adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Formidle trygghet ved å benytte forebyggende kommunikasjon
    2. Anerkjenne brukerens ønsker og behov for å ivareta personens opplevelse av selvstendighet

    Scenario

    Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
    Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.

    Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.

    (Downloads - 5)

Rull til toppen