• Konflikt mellom ansatte

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Deeskalering av konflikt

    Scenario

    Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.

    Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.

    (Downloads - 15)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
    2. Ta imot kritikk på en profesjonell måte

    Scenario

    Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.

    Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.

    (Downloads - 5)

  • Ketoacidose

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anna, 24 år, kommer inn med ambulanse kl. 02:00 natt til lørdag. Kjent diabetes type 1, bruker Insulatard og Fiasp, forøvrig frisk. Følges på diapol., ingen tidligere innleggelser på medisinsk avdeling. Rask RF og lavt blodtrykk prehospitalt. Pas. Fremstår forvirret, og det er ikke mulig å få anamnese ut av henne.

    Ved spm. til ambulanse om det er tatt glukose, er det ikke tatt grunnet tid/kort reisevei.

    (Downloads - 4)

  • Anafylaksi

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”
    • Tidlig varsling anestesilege

    Scenario

    Anna, 38 år. Astma, ellers frisk. Innlagt grunnet hoste, feber og økende tungpust i 2-3 dager. Vurdert som astmaforverring og tenkt innleggelse grunnet obstruktivitet i akuttmottaket. 1 minutt etter behandling med intravenøs benzylpenicillin utvikler hun et generalisert utslett. Tas inn på akuttrommet og teamalarmen utløses.

    Ved øvelsens start er pasienten respiratorisk besværet med hevelse i slimhinner/svelg, stridor og hypotensjon. Stabiliseres i mottak, anestesilege tilkalles og overflyttes INT.

    (Downloads - 3)

  • Pneumoni og sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Planlegge overflytting av pas. til riktig omsorgsnivå

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Charlie Torbjørn Haugland, 43 år. Jobber som gartner, men har vært sykemeldt de siste to ukene pga hoste og feber. Har fått antibiotika hos fastlegen, og ble litt bedre initialt, men har hatt økende hoste og tungpust siste to dager.

    Kona opplever han som dårlig, og har ringt 113, men han har ikke egentlig ønsket å bli med til sykehuset. Kommer inn med ambulanse. Er blitt økende tungpust, og føler seg sliten. Sitter høyt på båra, bruker hjelpemuskulatur.

    Ved ankomst er pasienten økende konfus og har fallende vitale parameter.

    (Downloads - 6)

  • KOLS forverring og hjertestans

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Torill Pedersen på 61 år kommer inn med ambulanse grunnet rød triage. Ektefelle har ringt AMK fordi han opplever henne forvirret og stadig mer tungpusten. Pasienten er oppegående og selvhjulpen til vanlig. Bor hjemme. Hun har kjent KOLS (FEV1 49%), kronisk resp.svikt II, OSAS, LTOT 1 liter, hypertensjon. Hun har hatt en forverring av pusten de siste tre dagene med feber. Er tett i pusten og fremstår obstruktiv. Hun fremstår sløv og noe forvirret. Motorisk urolig.

    Ved ankomst sitter pasienten på ambulansebåra.

    (Downloads - 10)

  • Alvorlig intoxikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Dråpesmitte Covid-19 mistanke

    CRM:

    • God rollefordeling og tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Admistrativt:

    • Hente pasient i DIPS
    • Få pasienten riktig opp i Metavision

    Scenario

    Bevisstløs mann, 35 år, selvpustende, men ikke kontaktbar.

    Bror har kommet hjem til pas og funnet han sittende i stol foran TV og får ikke vekket ham. Ingen info om hvor lenge han har sittet. Pasienten har ingen tidligere historikk med noen sykdommer, foruten en crus-fractur i venstre ankel operert 10.1.19 Ingen andre funn i leiligheten. Blodsukker er ikke målt av amb.

    Pårørende kan etterhvert komme med opplysninger om at de har funnet to tomme brett med Paracetamol og og en tom eske som det står Oxynorm 5mg på.

    (Downloads - 2)

  • Melena

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rolle- og oppgavefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Dame 52 år. Funnet hjemme på baderomsgulvet av hjemmesykepleien, etter utløst trygghetsalarm. Mørkt blod i toalettet, er blek kald og klam. DIPS: Kjent postinfarktsvikt med EF 40% i febr.-18. KOLS grad 2, resp.svikt 1, permanent atrieflutter (Marevanisert). Ingen CAVE.

    Pasienten er kald og dårlig sirkulert ved ankomst, har syncopert ved mobilisering til båre. Vanskelig venetilgang, kan bli nødvendig med intraossøs nål.

    (Downloads - 0)

  • KOLS forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Torill Pedersen på 81 år kommer inn med ambulanse grunnet rød triage. Hjemmesykepleien har ringt AMK fordi de opplever henne sløv og forvirret. Pasienten er oppegående og relativt selvhjulpen til vanlig. Bor i omsorgsbolig og får hjelp til medisiner. Hun har kjent KOLS (FEV1 39%), kronisk resp.svikt II, OSAS, LTOT 1 liter, hypertensjon. Kronisk anemi (Hb~8). Hun har hatt en akutt forverring av pusten i dag, er tett i pusten og fremstår obstruktiv. Hun fremstår sløv og noe forvirret.

    Ved ankomst sitter pasienten på ambulansebåra.

    (Downloads - 5)

  • Lungeødem

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Tildlig transport til adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”
    • Overlevering på INT
    • Mottak og observasjon INT

    Scenario

    Sarah Andersen på 63 år kommer inn med ambulanse grunnet rød triage. Hjemmesykepleien har besøkt henne etter at hun trykket på trygghetsalarmen. Våknet i dag med tungpust. Hun er våken, men medtatt. Hun har følt seg utilpass de siste par dagene.

    Pasienten er oppegående og stort sett selvhjulpen til vanlig. Får hjelp av hjemmesykepleien til medisiner. Hadde et hjerteinfarkt for 6 år siden. Har ellers kjent hypertensjon, DIA type 2 og hyperkolesterolemi.

    Ved ankomst sitter pasienten på ambulansebåra.

    (Downloads - 4)

  • Addison krise

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Forberedelse før pas kommer

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Charlie Torbjørn Haugland på 40 år kommer direkte med ambulanse grunnet rød triage. Han kommer utenbysfra og det er ingen informasjon i Dips om pasienten. Pasienten er oppegående og selvhjulpen til vanlig. Parameterne er tilsynelatende ua prehospitalt, men noe vanskelig å måle da han er motorisk urolig og har hyppige oppkast. Kalde ekstremiteter, febril. Han er våken, men medtatt og sløv.

    Ved ankomst kaster pasienten opp. Han får et forbigående krampeanfall og blir komatøs. Responderer ikke på væskebehandling. På steroidebehandling stabiliserer blodtrykket seg. Pasienten våkner ikke opp igjen ila scenarioet.

    Smerter i abdomen ved palpasjon

    (Downloads - 4)

  • Hematemese

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Forberedelse før pas kommer

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Frank Kristensen på 51 år kommer inn med ambulanse. Han er kjent alkoholiker og har hatt flere innleggelser tidligere med hematemese. Han har kjent paroksysmal atrieflimmer, leversteatose og har tidligere hatt lungeemboli. Han har BT på 80/50, puls på 140 og SpO₂ på 84 u/O₂ prehospitalt. Han er kald, klam og ikke kontaktbar.

    (Downloads - 0)

  • Urosepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Identifisere medisinsk problemstilling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Hanna Fiskvik på 77 år kommer inn med ambulanse fra fastlege som har sendt henne inn grunnet en dårlig magefølelse, og en tidligere alvorlig KOLS-forverring. Fallerende allmenntilstand siste døgn. Hun har et fallende systolisk BT fra 150 til 110 under transport til sykehus og er økende konfus. Ved ankomst har pasienten 3/3 qSOFA og fallerende vitale parameter som bedres ved rett behandling.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Astma

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anne på 3 år har kjent astma, men er ellers frisk fra tidligere. Hun har de siste dagene vært preget av hoste, feber og red. at. og har derfor vært hjemme fra barnehagen. På morgenen i dag har hun blitt verre og foreldrene ringte ambulanse da hun ble tiltagende slapp og redusert i almenntilstanden. Ambulanse vurderer ABC som stabilt, og etter konf. med barnelege tas pasienten opp til barneavd. Ved ankomst vurderes pasienten stabil og lege vil avvente behandling til prøvesvar foreligger da det mistenkes viral infeksjon. Scenario starter med at sykepleier kommer inn til pasienten for å gjøre en ny PEVS og da oppdager at tilstanden forverres og at pasienten utvikler sepsissymptomer. Spl tilkaller kollegaer (og lege). Pasienten skal få inhalasjon, væske, AB. Scenario avsluttes med at pas er stabilisert og man har etablert god behandling for sepsisen. PEVS ved ankomst 3, ved forverring 4, deretter 2.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Status epilepticus

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Didd. Diagnoser akutt sykt barn/S.E.
    • Bivirkninger medisiner

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    7 mnd gutt, frisk. Hektisk stemning fra ambulanse. Blek, kald, puster ujevnt. Virker syk. Lite kontakt. Ynker seg.

    Like etter ankomst akuttmottak generaliserte kramper (under første ABC gjennomgang). Fortsetter å krampe til et par minutter etter andre midazolam, da også pustestans. Tegn til skade i bakhodet.

    Hodeskade med endret bevissthet og generaliserte kramper

    (Downloads - 0)

  • Barn(ungdom): Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Vurdere årsaker til bevisstløs pasient

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Peter Bø, 17,5 år gammell. Nyleig operert for en ankelfraktur. Bor alene i leilighet i sentrum. En kamerat har ikke klart å få tak i han som avtalt og stikker innom. Han finner kameraten ikke vekkbar i en stol framfor TV, og kontakter ambulanse. Han blir brakt direkte til akuttmottaket der teamet står klare til å ta i mot han.

    Bakgrunnen for nedsatt bevissthet er intoksikasjon med opiodider (ukjent antal OxyNorm) og minst 2 brett med paracetamol (som han har fått foreskrevet etter operasjonen).

     

    Venter at teamet vurderer årsaker til nedsatt bevissthet og dersom de behandler ulike årsaker holder pasienten seg i live.

     

    Ved måling av pasienten sin glukose, er den normal.

    Ved behandling med Anexate (flumasenil) – ingen effekt

    Ved behandling med Narcanti (nalaxone) – noe mindre sløv, våkner til noe

    Ved utelatt Narcanti-behandling går resp.frekvens ned, BT synker, pulsen stiger, Spo2 synker.

    Mucomyst infusjon / (og evt ventrikkelskylling hvis inntak < 2 timer siden)

    (Downloads - 0)

  • Barn: Metabolsk sykdom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Meldt gutt på 10 år med Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Han har en metabolsk sykdom som heter VLCADD. Han tåler ikke faste.

    De har forsøkt Resource 25% i PEG i 12 timer, men han kaster bare opp.

    Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Det finnes info om SOS regime på sykehus i hans journal under kritisk info

    (Downloads - 0)

  • Barn: Alvorlig luftveisinfeksjon

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Smittevern

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

     

    8 mnd gammel gutt. Syk med feber, hoste og tungpust i 4 dager. Ikke turt å gå til lege grunnet redsel for coronavirus.

    Svært dårlig! Tungpustet. Dype inndragninger. Ikke kontaktbar.

    P 200. RF 70. SpO2 70% men dårlig måling. Kapillærfyldningstid 4 sek.

     

    Ønsker barneteam i mottak

     

     

     

     

    (Downloads - 0)

  • Barn: Toksisk sjokksyndrom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

    15 år gammel jente. Syk med feber, kroppsverk, influensasymptomer i 1-2 døgn. Nå rask forverring. Slapp, sløv, tachycard og puster fort. Normal undersøkelse, men litt rød i halsen.

    (Downloads - 1)

  • Neonatal: Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Kunne vurdere årsaker til alvorlige sjuke spedbarn.

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Berntsens pike, født 02.03.18 kommer inn akutt med ambulanse.

    Innlagt nyfødt intensiv fram til for to dager sidan grunnet prematuritet og hyperbilirubinemi. Ikke hatt behov for lysbehandling. (legge ved epikrise?)

     

    Litt slapp og spist litt mindre siste døgn. Lett nesetett. I dag plutseleg pustestopp i det ho lå i vugga. Ho var stiv i kroppen, slo ut med armer og bein. Blå i ansiktet og kroppen. Far så hendelsen. Tok ho opp, dunka ho på ryggen og sprang ned til mor som ringte AMK.

    Da ambulansen kom til hadde ho begynt å puste, men var bleik i huda og sløv.

     

    Ved ankomst ligger barnet i mors fang. Ho er selvpustende, men puster raskt og overflatisk. Inndragninger sub- og interostalt, og jugulært. Bleik og slapp.

     

    Selvpusgande med RF 72. Puls 185. SaO2 92 %.

    (Downloads - 0)

Rull til toppen