• Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Differensialdiagnoser

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    13 år gammel gutt med downs syndrom, epilepsi og autisme. 5 dager sykehistorie med oppkast, nå ikke oppkast lenger men endret bevissthet. Har fått i seg medisinene sine (Trileptal og abilify). Legevakt synes han er svært påfallende, virker som han er akutt forvirret og hallusinerer? og ønsker barneteam. Etterhvert kramper, koma og respirasjonssvikt grunnet alvorlig hyponatremi. Bedring i tilstand oppnås ikke uten korreksjon av hyponatremi. Sannsynlig behov for sikring av luftvei med tube, da svært viktig å tenke muligheten for hjerneødem/hyponatremi som årsak til symptomene. Legger inn respirasjonssvikt og koma først, deretter kramper hvis hyponatremi ikke adresseres riktig.

    Oppkast og trileptal bidrar til alvorlig hyponatremi.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 0)

Rull til toppen