• Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.

    (Downloads - 3)

  • Legemiddelhåndtering

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Gjertrud (92 år gammel), bor i leilighet i omsorgsbolig. Hun har tidligere hatt flere hjerneslag, og er derfor redusert fysisk og trenger hjelp av to pleiere i stell og forflytning. Hun har lett kognitiv svikt, og har derfor hjelp til medisinadministrering av personalet i omsorgsboligen.
    Det er torsdag og dusjedag, og dere kommer for morgenstell, frokost og medisiner. Hun ønsker å få medisinene i forkant av stell.

    (Downloads - 4)

  • Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Vigdis (75) har fått opphold i akuttbolig på Grimtunet i 1 måned grunnet vannlekkasje hjemme. Hun har hjemmesykepleie til vanlig, og er midt i en smertekartlegging for å optimalisere smertelindring. Hun er benskjør og har reumatisme, og har derfor mye smerter i kroppen.
    Dere kommer for å gi morgenmedisiner.

    (Downloads - 5)

  • Barn: Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Bruke PEVS
    • Adekvat behandling og observasjon av pasient med intox

     

    Ikke- tekniske ferdigheter:

    • Tydelig og god kommunikasjon i teamarbeid
    • ISBAR

    Scenario

    Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard.  Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.

    Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.

     

    (Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)

    (Downloads - 0)

  • Palliasjon, terminal fase

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevant smertekartleggingsverktøy
    2. Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
    3. Ivareta pasientens behov for smertelindring

    Scenario

    Kari Hansen er 81 år gammel. Hun bor hjemme sammen med sin mann på 83 år. Han steller for henne og har samarbeidet godt med hjemmetjenesten om de behov kona har. Kari har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø.

    Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
    Fastlegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.

    Mannen til Kari ringer til hjemmesykepleien kl. 18.10.

    (Downloads - 5)

  • Epilepsi

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Prosedyre ved epilepsianfall
    2. Administrering av akuttmedisin
    3. Bruke smittevernsutstyr

    Scenario

    Anne er 19 år, har alvorlig epilepsi og bor i kommunal bolig med kontinuerlig tilsyn og kameraovervåkning på natt. Hun har hyppige epileptiske anfall, spesielt i forbindelse med søvn (oppvåkning/ innsovning). For et par år siden fikk Anne operert inn en vagusnervestimulator (VNS), men effekten av denne har ikke vært som forventet. Anne er isolert grunnet symptomer på influensa. Hun har virket slapp i hele dag, og i ettermiddag har hun hatt feber. Hurtigtest er positiv, og Anne er derfor isolert i sin leilighet. Anne har fått febernedsettende 1 g Paracet. 30 minutter etter at hun har lagt seg får Anne et kraftig anfall med rykninger i hele kroppen. Kveldsvakten ser dette på kamera, reagerer raskt og løper mot leiligheten hennes. Den ansatte har med seg stoppeklokke og telefon slik at hun/han kan tilkalle hjelp om det skulle være nødvendig. Veske med akuttmedisin og magnet ligger allerede i leiligheten til Anne.

     

    Dersom du trenger hjelp, kan du bruke vakttelefonen til å ringe telefonnr XXX XX XXX for å varsle kollegaen din.

    (Downloads - 0)

Rull til toppen