• Forhåndssamtale II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Tilpasse malen for forhåndssamtale til pasientsituasjonen
    2. Identifisere verdier som står på spill

    Scenario

    Kari er 64 år og har fremskreden leverchirrose. Hun har litt gulfarget hud og dårlig appetitt. Hun har en historikk med mangeårig overforbruk av alkohol. Hun har angivelig ikke drukket de siste 2 år.

    Dere er nå på vei til Kari for en forhåndssamtale. Samtalen er avtalt med Kari og hennes ektefelle Ole (64 år). De har fått en brosjyre som forberedelse til samtalen. Du er nå på vei inn døren til Kari og Ole og merker at det lukter alkohol.

    (Downloads - 23)

  • Relasjonsarbeid

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Uttrykke forståelse for elevens perspektiv for å komme i posisjon
    2. Være nysgjerrig på interesser

    Scenario

    For en uke siden tok du mobilen til Sigrid/Sigurd fordi vedkommende ertet noen andre elever gjennom filming i friminuttet. Eleven reagerte med sinne og har siden sendt sinte blikk og gester samt kommet med slengkommentarer når dere har vært i samme rom. Du vet at eleven er interessert i programmering og dataspill, men eleven har ikke vist noe interesse når det har vært besøk på åpen skole, eller vært engasjert i forbindelse med hospitering.

     

    Du skal nå ha et veiledningsmøte med Sigrid/Sigurd.

    (Downloads - 4)

  • Oppvekst – Kort botid, aktuell for kombinasjonsklasse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi god informasjon om kombinasjonsklassen
    2. Bruke lettfattelig språk
    3. Uttrykke seg med tydelighet

    Scenario

    Caleb / Ava har kort botid i Norge. Kom til vanlig ungdomsskole etter jul i 9. trinn. Eleven oppleves å ha mangelfulle norskkunnskaper og strever med begreper. Eleven har lite skolegang fra hjemlandet.

    Du er nå på vei inn i til en samtale med eleven og hens far/mor. Det er i forkant vurdert at eleven bør bli anbefalt kombinasjonsklasse, altså 10. klassepensum undervist på en videregående skole, da med vekt på norsk, engelsk, matte, utdanningsvalg og kroppsøving.

    (Downloads - 0)

  • Demens

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Danne en god relasjon med bruker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.

    (Downloads - 4)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en moderat grad av demens som har fått oppfølging av dere i 3 måneder. Han er enkemann og bor alene i enebolig etter at kona døde brått for 3 måneder siden. Fram til da ble han ivaretatt av kona som ønsket å ha han hjemme hos seg. Hjemmetjenestene opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I samtale har pårørende uttrykt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok og ikke godt nok ivaretatt av hjemmetjenestene.

    (Downloads - 4)

  • Konflikthåndtering og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke empatisk kommunikasjon i møte med bruker
    2. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang

    Scenario

    Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.

    Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.

    (Downloads - 4)

  • Beslutningsstøtte og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Trude er en dame i begynnelsen av 40 årene som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har et dagtilbud mandager og fredager, og er ellers hjemme. Hun har godt verbalt språk og er lett å kommunisere med. Hun er svært overvektig og står i fare for å utvikle livsstilsykdommer. Trude er stort sett blid og fornøyd, og liker veldig godt en-til-en kontakt med personalet. Hun har mange interesser innen idrett, spesielt fotball og håndball, men også andre ting. Hun er ikke alltid så glad i å snakke om ting det kan virke som hun synes er vanskelig og skifter fort tema eller «jatter» med for at den hun snakker med skal bli fornøyd, eller slutte å mase. Hun har begynt å handle med personalet hver tirsdag. Det hender hun handler mat på nett dagen i forveien, noe det foreligger avtale på at hun ikke skal gjøre. Trude er ikke så god til å beregne mengde mat og kan handle altfor lite eller altfor mye mat. Hun har også en tendens til å handle mye av en og samme ting, og det virker som det er vanskelig for Trude å finne ting hun liker å spise. Personalet har derfor begynt å hjelpe Trude med å lage handleliste. Budsjettet hennes er på ca 1500 kr i uken.

    Du kommer på jobb på tirsdagsmorgen og det er planlagt at du skal bli med Trude i butikken for ukeshandel.

    (Downloads - 4)

  • Demens og adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bli bevist hvordan din verbale og nonverbale kommunikasjon påvirker møtet med beboer
    2. Posisjonering og vurdering av risiko: Vurdere og iverksette tiltak

    Scenario

    Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
    Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
    Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.

    Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.

    (Downloads - 10)

  • Beslutningsstøtte (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommuniserer verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommuniserer non-verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.

    (Downloads - 4)

  • Beslutningsstøtte (I)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Lisa er en 52 år gammel dame som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har en psykisk utviklingshemning, personlighetsforstyrrelse og CP. Hennes personlighetsforstyrrelse gjør at hun tester personalet i mange sammenhenger. Erfaringsmessig så fungerer Lisa mye bedre mentalt hvis hun har klare rammer rundt seg. Hun klager ofte på smerter, og det er da vanskelig for personalet å skille mellom tilfeller av reelle smerter og tilfeller hvor hun uttrykker smerter som ikke nødvendigvis er reelt, men som er et uttrykk for noe annet, for eksempel oppmerksomhetsbehov.  Hun jobber på et avlastningshjem fra kl. 9.45 til kl. 13 hver dag utenom torsdag. Det er mandag og du har sett på lista at du har denne brukeren fra kl. 8.30. Du skal inn og vekke henne. Du fikk beskjed i overlappen at bruker var ute med verge på konsert i går, og var ikke hjemme før kl. 21. Hun hadde sagt til nattevakt at hun ikke skulle på jobb i morgen.

    (Downloads - 6)

Rull til toppen