Viser 1–20 av 39 resultater

  • Hypoglykemi (lavt blodsukker)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov ut fra ABCDE

    Scenario

    Klara er 82 år og trenger bistand pga dårlig syn. Hun er en morgenfugl og sitter alltid oppe med kaffekoppen når hjemmetjenesten kommer. Hun har kjent diabetes type 2 og bruker Insulatard fast morgen og kveld. Dette trenger hun hjelp til av hjemmetjenesten. I går ble hun satt på antibiotikakur pga UVI.

    Du/dere er nå på vei til Klara for dagens første besøk.

    (Downloads - 8)

  • Lindrende behandling ved somatisk forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE og gjøre en NEWS2 score
    2. Bruke ISBAR i kommunikasjon med legevaktslege

    Scenario

    Lises datter/søster/ektefelle ringer hjemmesykepleien og forteller at Lise er dårligere med høy temperatur. Lise har cancer pulm i siste fase. All behandling er avsluttet. Hun er forberedt på å dø hjemme. Hun vil ikke på sykehus. I går fikk hun hjemmebesøk av fastlege som lyttet på henne, påviste lungebetennelse og startet antibiotika. Vitale parameter var da:

    • RF: 17
    • SpO2: 95
    • P: 88
    • BT: 130/70
    • Temp: 38,2

    Legevaktslege er tilgjengelig pr telefon.

    Du er nå på vei inn til Lise og har med deg en NEWS2-bag.

    (Downloads - 0)

  • Smertekartlegging og vurdering av forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov på kort og lang sikt
    2. Gjennomføre symptomkartlegging

     

    Scenario

    Anna er 67 år og bor sammen med sin ektefelle Knut. Begge har nylig blitt pensjonister. Anna har lungekreft i palliativ fase og kurativ behandling er avsluttet. Forhåndssamtale er avtalt hos Anna og Knut kl 10 i dag for å planlegge tiden framover.

    Knut ringer på morgenen om at Anna har smerter og er urolig. Han vet ikke om det passer med samtale i dag. Dere har likevel blitt enige om å komme til avtalen.

    (Downloads - 4)

  • Anafylaksi

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Kan vurdere ABCDE

    CRM:

    • Tydelig kommunikasjon
    • God oppgavefordeling

    Scenario

    Per Eliassen,  født 05.07.37 (80 år), legges inn på medisinsk sengepost med spørsmål om pneumoni. Ikke startet behandling i Akuttmottak. Pasienten har en kjent AF, ellers stort sett frisk. Hanglet litt de siste par dagene, men har greie vitalparameter i akutmottak. På sengepost forverres tilstanden forholdsvis fort med forverring i vitalparamenter og mental status. Pas har god effekt av væskebehandling og det skal startets AB. Pas utvikler deretter anafylaksi grunnet Pencillin. Pas husker at han kanskje har reagert på en medisin når var liten.

    Bor hjemme med ektefelle.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Kan vurdere ABCDE

    CRM:

    • Tydelig kommunikasjon
    • God og konkret muntlig rapport

    Scenario

    Per Eliassen,  født 05.07.37 (80 år), legges inn på medisinsk sengepost med spørsmål om pneumoni. Ikke startet behandling i Akuttmottak. Pasienten har en kjent AF, ellers stort sett frisk. Hanglet litt de siste par dagene, men har greie vitalparameter i akutmottak. På sengepost forverres tilstanden forholdsvis fort med forverring i vitalparamenter og mental status. Pas har god effekt av væskebehandling og det skal startets AB.

    Bor hjemme med ektefelle.

    (Downloads - 7)

  • Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke kartleggingsverktøyet Mobid-2 for å avdekke smerter hos bruker
    2. Bruke empatisk kommunikasjon i samhandling med dement bruker

    Scenario

    Hans/Hanne er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hen er tidligere lærer. Hen har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans/Hanne hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hen bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hen er nå sterkt preget av sin demens i form av nedsatt verbal kommunikasjonsevne. Hen spiser mindre enn før og er inaktiv, men klarer å gå selv uten støtte.

    Det er nå dagvakt. Nattevakten melder at Hans/Hanne har vært urolig i natt og vært en del oppe av sengen, noe hen ikke pleier. De er usikre på om det kan være på grunn av smerter og foreslår at dagvakten kan ta en Mobid-2 score. Dere skal nå inn til Hans/Hanne for å hjelpe med morgenstellet.

    (Downloads - 7)

  • KOLS forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på omsorgssenteret. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS.
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed om at Linda/Leif har vært litt mer urolig i dag enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt på omsorgssenteret og skal inn til Linda/Leif for å se hvordan det går med hen.

    (Downloads - 11)

  • Hjertestans (DHLR)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. God teknikk for kompresjoner og innblåsing

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) bor på omsorgssenteret. Hun har kjent moderat til alvorlig demens. Hun er oppegående og bruker kun en krykke av og til når hun blir sliten. Fra tidligere: Angina, hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Dere er på jobb på omsorgssenteret og hører plutselig et høyt brak og stormer til.

    (Downloads - 4)

  • Fall og forflytning

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand
    3. Kommunisere observasjoner strukturert gjennom ISBAR

    Scenario

    Olga på 88 år har nylig ankommet din avdeling for et korttidsopphold for observasjon.  Hun kommer fra enebolig og har vært selvhjulpen, men har den siste tida blitt preget av sin demens. Hun har også i økende grad blitt ustø og har nå høy fallfare. Hun har fått rullator, som hun ikke er vant til å bruke fra før. (En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes.) Det er snart middagstid og dere er på vei inn til Olga for å hjelpe henne inn til spisestuen

    (Downloads - 6)

  • Diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke verktøyet NEWS2
    3. Identifisere årsaker til forverret tilstand hos pasient

    Scenario

    Tone er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hun er tidligere lærer. Hun har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Tone hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hun bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hun spiser også mindre enn før og er inaktiv. Hun har kjent diabetes type II, kjent hypertensjon (høyt blodtrykk) og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Tone bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Tone for å få henne med ut for å spise.

    (Downloads - 4)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.

    (Downloads - 2)

  • Legemiddelhåndtering

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Gjertrud (92 år gammel), bor i leilighet i omsorgsbolig. Hun har tidligere hatt flere hjerneslag, og er derfor redusert fysisk og trenger hjelp av to pleiere i stell og forflytning. Hun har lett kognitiv svikt, og har derfor hjelp til medisinadministrering av personalet i omsorgsboligen.
    Det er torsdag og dusjedag, og dere kommer for morgenstell, frokost og medisiner. Hun ønsker å få medisinene i forkant av stell.

    (Downloads - 1)

  • Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Vigdis (75) har fått opphold i akuttbolig på Grimtunet i 1 måned grunnet vannlekkasje hjemme. Hun har hjemmesykepleie til vanlig, og er midt i en smertekartlegging for å optimalisere smertelindring. Hun er benskjør og har reumatisme, og har derfor mye smerter i kroppen.
    Dere kommer for å gi morgenmedisiner.

    (Downloads - 1)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutt tilstand
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy som qSOFA og NEWS2

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Det er 1. påskedag og Ellida/Frank Kåre på 47 år har fått time på legevakten etter at personell på hans bolig har ringt inn med bekymring. Han bor i bolig for rusavhengige og har et sår på armen som ikke vil gro. Hen var på sårpoliklinikken for en uke siden og såret har ikke blitt sett på siden. I dag har personalet fått lov til å se på såret og ønsker at en lege skal kikke på det da det ser verre ut og fordi det har begynt å væske.

    Ellida/Frank Kåre kommer i taxi til legevakten.
    ————————————————————————————————————————————– Alternativ:
    Dere er på jobb på legevakten og har fått en telefon fra en taxi som er på vei med en ruset person. Taxisjåføren var litt stresset i telefonen, men sa at han egentlig skulle kjøre personen hjem fra noen venner, men at han synes han så så dårlig ut at det var uansvarlig å kjøre ham hjem uten å ha bli tilsett av helsepersonell.

    (Downloads - 1)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutte tilstander (evt. Gjenkjenne symptomer på hjerneslag)
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy (evt. Bruke FAST eller PSL for å kartlegge hjerneslag)
    3. Iverksette tiltak ut fra akutt tilstand (Evt. Bruke ISBAR i kommunikasjon med AMK/sykehus/lege)

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Dere venter inn Else/Einar på 55 år som har fått en kuttskade på armen etter et uhell i hjemmet. Else/Einar kommer med følge av sin ektefelle.

    (Downloads - 3)

  • Fall og bruk av forflytningsmaskin

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Utføre NEWS2
    3. Bruke Raizer (forflytningsverktøy)

    Scenario

    Olga på 88 år er innlagt på KØH pga dehydrering. Hun er fra før hjemmeboende i enebolig og har vært selvhjulpen, hun får hjelp til dusj en gang i uken av HJT. Nå er hun ustø og har høy fallfare, men er klar og orientert. Hun har fått rullator inn på som hun ikke er vant til å bruke fra før. En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes. Dere ankommer to pleiere, og tilkaller en tredje pleier som henter Raizer og bistår.

    (Downloads - 0)

  • Infeksjon, samhandling mellom korttidsavdeling og legekontor

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for vurdering av forverret tilstand
    2. Samhandling ved bruk av ISBAR

    Scenario

    Jarle Hansen er 84 år og har KOLS, hjertesvikt, samt begynnende demens. Han bruker flere faste medisiner blant annet ventolin, atrovent og serevent inhalasjon.  Han er nå på korttidsopphold for avlastning for konen og får her hjelp til morgenstell, kveldstell, medikamenthåndtering og ernæringsoppfølging. Jarle bor til vanlig sammen med ektefelle som er 64 år, hun er frisk og sprek og er i 100% stilling i privat næringsliv.
    Pasienten er godt kjent på korttid og det finnes oversikt over habituell NEWS på bruker.

    Vanligvis er Jarle på badet når dere kommer inn til ham på morgenen, der han starter dagen med å ta sine inhalasjoner. Klokken er 08.00, og du/dere er nå på vei inn til Jarle.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE-prinsippet
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Bruke kommunikasjonsverktøyet ISBAR

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble overflyttet til korttidsavdeling for videre observasjon.

    Fra ankomst på formiddagen er det journalført følgende:
    Pasienten er noe engstelig og urolig og har følgende målinger.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 37,9ºC

    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei inn for å se til pasienten.

    (Downloads - 3)

  • Hematemese

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Forberedelse før pas kommer

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Frank Kristensen på 51 år kommer inn med ambulanse. Han er kjent alkoholiker og har hatt flere innleggelser tidligere med hematemese. Han har kjent paroksysmal atrieflimmer, leversteatose og har tidligere hatt lungeemboli. Han har BT på 80/50, puls på 140 og SpO₂ på 84 u/O₂ prehospitalt. Han er kald, klam og ikke kontaktbar.

    (Downloads - 0)

  • Urosepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Identifisere medisinsk problemstilling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Hanna Fiskvik på 77 år kommer inn med ambulanse fra fastlege som har sendt henne inn grunnet en dårlig magefølelse, og en tidligere alvorlig KOLS-forverring. Fallerende allmenntilstand siste døgn. Hun har et fallende systolisk BT fra 150 til 110 under transport til sykehus og er økende konfus. Ved ankomst har pasienten 3/3 qSOFA og fallerende vitale parameter som bedres ved rett behandling.

    (Downloads - 0)

Rull til toppen