Viser 21–39 av 39 resultater

  • Barn: Astma

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anne på 3 år har kjent astma, men er ellers frisk fra tidligere. Hun har de siste dagene vært preget av hoste, feber og red. at. og har derfor vært hjemme fra barnehagen. På morgenen i dag har hun blitt verre og foreldrene ringte ambulanse da hun ble tiltagende slapp og redusert i almenntilstanden. Ambulanse vurderer ABC som stabilt, og etter konf. med barnelege tas pasienten opp til barneavd. Ved ankomst vurderes pasienten stabil og lege vil avvente behandling til prøvesvar foreligger da det mistenkes viral infeksjon. Scenario starter med at sykepleier kommer inn til pasienten for å gjøre en ny PEVS og da oppdager at tilstanden forverres og at pasienten utvikler sepsissymptomer. Spl tilkaller kollegaer (og lege). Pasienten skal få inhalasjon, væske, AB. Scenario avsluttes med at pas er stabilisert og man har etablert god behandling for sepsisen. PEVS ved ankomst 3, ved forverring 4, deretter 2.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Status epilepticus

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Didd. Diagnoser akutt sykt barn/S.E.
    • Bivirkninger medisiner

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    7 mnd gutt, frisk. Hektisk stemning fra ambulanse. Blek, kald, puster ujevnt. Virker syk. Lite kontakt. Ynker seg.

    Like etter ankomst akuttmottak generaliserte kramper (under første ABC gjennomgang). Fortsetter å krampe til et par minutter etter andre midazolam, da også pustestans. Tegn til skade i bakhodet.

    Hodeskade med endret bevissthet og generaliserte kramper

    (Downloads - 0)

  • Neonatal: Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Kunne vurdere årsaker til alvorlige sjuke spedbarn.

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Berntsens pike, født 02.03.18 kommer inn akutt med ambulanse.

    Innlagt nyfødt intensiv fram til for to dager sidan grunnet prematuritet og hyperbilirubinemi. Ikke hatt behov for lysbehandling. (legge ved epikrise?)

     

    Litt slapp og spist litt mindre siste døgn. Lett nesetett. I dag plutseleg pustestopp i det ho lå i vugga. Ho var stiv i kroppen, slo ut med armer og bein. Blå i ansiktet og kroppen. Far så hendelsen. Tok ho opp, dunka ho på ryggen og sprang ned til mor som ringte AMK.

    Da ambulansen kom til hadde ho begynt å puste, men var bleik i huda og sløv.

     

    Ved ankomst ligger barnet i mors fang. Ho er selvpustende, men puster raskt og overflatisk. Inndragninger sub- og interostalt, og jugulært. Bleik og slapp.

     

    Selvpusgande med RF 72. Puls 185. SaO2 92 %.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Differensialdiagnoser

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    13 år gammel gutt med downs syndrom, epilepsi og autisme. 5 dager sykehistorie med oppkast, nå ikke oppkast lenger men endret bevissthet. Har fått i seg medisinene sine (Trileptal og abilify). Legevakt synes han er svært påfallende, virker som han er akutt forvirret og hallusinerer? og ønsker barneteam. Etterhvert kramper, koma og respirasjonssvikt grunnet alvorlig hyponatremi. Bedring i tilstand oppnås ikke uten korreksjon av hyponatremi. Sannsynlig behov for sikring av luftvei med tube, da svært viktig å tenke muligheten for hjerneødem/hyponatremi som årsak til symptomene. Legger inn respirasjonssvikt og koma først, deretter kramper hvis hyponatremi ikke adresseres riktig.

    Oppkast og trileptal bidrar til alvorlig hyponatremi.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Bruke PEVS
    • Adekvat behandling og observasjon av pasient med intox

     

    Ikke- tekniske ferdigheter:

    • Tydelig og god kommunikasjon i teamarbeid
    • ISBAR

    Scenario

    Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard.  Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.

    Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.

     

    (Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)

    (Downloads - 0)

  • Lungeødem (Samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulansetjeneste)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for å vurdere bruker, og igangsette aktuelle tiltak
    2. Kommunikasjon og samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulanse

    Scenario

    Klokken er 08.00, og du mottar alarm fra responssenteret. Jarle Hansen har ringt på alarmen fordi han sliter med pusten, og de ønsker at hjemmesykepleien reiser innom for å gjøre en vurdering av situasjonen. Pasienten har MS, og nylig gjennomgått et stort hjerteinfarkt (ca. 9 mnd. siden). Bruker har utlevering av MD hver 14.dag, og står på følgende medisiner:
    •             Furix 20 mg x1
    •             Metoprolol 25 mg x2
    •             Albyl-e x1
    Det finnes ingen habituell NEWS på bruker. Du er nå kommet til Jarle og er på vei inn til ham på soverommet.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre observasjoner etter ABCDE
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Kommunisere og samhandle klart og tydelig

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen i dag. Hun har vært innlagt i forbindelse med en operasjon for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble i dag skrevet ut til hjem. Hun har hjemmesykepleie x 2.

    I utskrivningsnotat fra sykehuset kan man lese at pasienten har vært noe engstelig og urolig i dag, og hadde følgende målinger før hjemreise.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 38,0ºC
    Mental status: Alert (A på ACVPU)
    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei hjem til Anne.

    (Downloads - 1)

  • Palliasjon, terminal fase

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevant smertekartleggingsverktøy
    2. Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
    3. Ivareta pasientens behov for smertelindring

    Scenario

    Kari Hansen er 81 år gammel. Hun bor hjemme sammen med sin mann på 83 år. Han steller for henne og har samarbeidet godt med hjemmetjenesten om de behov kona har. Kari har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø.

    Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
    Fastlegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.

    Mannen til Kari ringer til hjemmesykepleien kl. 18.10.

    (Downloads - 3)

  • KOLS (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 måling
    3. Iverksette aktuelle tiltak

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på hjemme i egen leilighet. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har lett demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. (Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS. Dersom du har inhalasjonspreparater tilgjengelig til scenarioet)
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed fra dagvakt om at Linda/Leif var litt annerledes enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt i deres sone og har Linda/Leif på deres liste.

    (Downloads - 2)

  • KOLS

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre observasjoner etter ABCDE
    2. Iverksette faglige tiltak basert på observasjoner
    3. Anvende ISBAR

    Scenario

    Herr/fru Olsen er 76 år og bor i leilighet med ektefelle. Ektefellen kontaktet hjemmetjenesten fordi herr/fru Olsen plutselig ble verre i pusten sin. Hen har kjent KOLS og har oksygenapparat hjemme som brukes periodevis. Han bruker Ventoline og Pulmicort ved behov. Hen har tidligere vært storrøyker, men sluttet for 5 år siden. Hen har ellers ingen underliggende sykdommer.

    Du er på kveldsvakt med en nyansatt på opplæring. Dere omdisponerer listen og drar til dem med det samme.

    (Downloads - 5)

  • Hjertestans (DHLR – toredderteknikk)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. Bruke korrekt kompresjonsteknikk og innblåsingsteknikk

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) er på dagsenter hvor hun pleier å være 1 gang i uken. Hun bor hjemme uten annen hjelp enn vaskehjelp hver 2. uke. Hun er noe preget av sin hjertesvikt med at hun blir fort sliten og har blitt noe verre de siste månedene. Fra tidligere: Angina meg hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Du/dere er også til stede. Dere hører plutselig et brak og ser Aud falle om.

    (Downloads - 1)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Iverksette tiltak ut fra funn på ABCDE
    3. Bruke ISBAR i kommunikasjon med andre instanser

    Scenario

    Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor i egen enebolig. For tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter, men hun har fortsatt lette pareser på høyre side. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin. Hun har ellers ingen kjente sykdommer. Hun har trygghetsalarm på grunn av redusert balanse. Bruker rullator, men mest når hun er ute.
    Kari har i dag aktivert trygghetsalarmen og sykepleier rykker ut sammen med en student/hospitant.

    (Downloads - 1)

  • Fall, hjerneslag og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Vurdere tiltak ut fra symptomer

    Scenario

    Trine Jenshaug er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var hos Trine kl 08.00 for å gi medisiner, og for å hjelpe med frokost. Alt var da greit med bruker. Blodsukker målt til 10,2. Klokken er nå 10, og dere er på vei til Trine da hun har trykket på trygghetsalarm og varslet at hun har falt og ikke kommer seg opp.

    (Downloads - 5)

  • Fall og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 målinger
    3. Bruke ISBAR kommunikasjon

    Scenario

    Fru Jensen er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga noe ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var inne på besøk kl 17.00 for å gi medisiner, og hjelp med måltid. Alt var greit med bruker. Hjemmetjenesten kommer nå inn til Fru Jensen på siste tilsyn hos bruker for kvelden. Sykepleier er tilgjengelig via telefon og kan komme til stedet om nødvendig.

    (Downloads - 1)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.

    Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.

    (Downloads - 1)

  • Delir, CAM og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre relevante observasjoner etter ABCDE
    2. Anvende scoringsverktøyene NEWS2 og CAM
    3. Anvende ISBAR

    Scenario

    Anne/Arne Bjerke er en 78 år gammel enke/enkemann som bor i egen bolig. Hen har jevnlig kontakt med sine to barn som bor i nærheten. Anne/Arne har diabetes type 2, hypertensjon og atrieflimmer, er en del plaget med angst og har mild kognitiv svikt. Hen har den siste tiden gitt uttrykk for at hen ikke føler seg helt vel, men har ikke klart å formidle hvordan. Det er gjort NEWS2 regelmessig den siste tiden, uten at det er gjort funn som tilsier at spesielle tiltak skal iverksettes.

    Du er sykepleier på kveldsvakt og har med en ny ansatt på opplæring. Dere skal innom Anne/Arne kl 20. Kl 18 blir du oppring av datter/sønn som er på besøk hos sin mor/far og som synes hen er svært uklar og oppfører seg rart. Dere omdisponerer derfor listen og drar for å se til Anne/Arne med det samme.

    (Downloads - 1)

  • Epilepsi

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Prosedyre ved epilepsianfall
    2. Administrering av akuttmedisin
    3. Bruke smittevernsutstyr

    Scenario

    Anne er 19 år, har alvorlig epilepsi og bor i kommunal bolig med kontinuerlig tilsyn og kameraovervåkning på natt. Hun har hyppige epileptiske anfall, spesielt i forbindelse med søvn (oppvåkning/ innsovning). For et par år siden fikk Anne operert inn en vagusnervestimulator (VNS), men effekten av denne har ikke vært som forventet. Anne er isolert grunnet symptomer på influensa. Hun har virket slapp i hele dag, og i ettermiddag har hun hatt feber. Hurtigtest er positiv, og Anne er derfor isolert i sin leilighet. Anne har fått febernedsettende 1 g Paracet. 30 minutter etter at hun har lagt seg får Anne et kraftig anfall med rykninger i hele kroppen. Kveldsvakten ser dette på kamera, reagerer raskt og løper mot leiligheten hennes. Den ansatte har med seg stoppeklokke og telefon slik at hun/han kan tilkalle hjelp om det skulle være nødvendig. Veske med akuttmedisin og magnet ligger allerede i leiligheten til Anne.

     

    Dersom du trenger hjelp, kan du bruke vakttelefonen til å ringe telefonnr XXX XX XXX for å varsle kollegaen din.

    (Downloads - 0)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevante kartleggingsskjema
    2. Iverksette hensiktsmessige tiltak
    3. Kommuniserer og samhandler hensiktsmessig

    Scenario

    Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor på omsorgssenter på deres arbeidsplass. Hun har kjent lett demens og for tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter. Hun har fortsatt lette pareser på høyre side og bruker rullator på grunn av redusert balanse. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin.
    Det er dagvakt og dere skal inn til Kari for å støtte henne i morgenstell.

    (Downloads - 4)

Rull til toppen