Viser 1–20 av 21 resultaterSortert etter siste
-
Forhåndssamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre en planlagt forhåndssamtale
- Bruke Empatisk kommunikasjon som et verktøy i samtalen
Scenario
Jonas/Johanne Andersen er 87 år, enkemann/enke og bor i egen bolig. Kjent hjertesvikt grad III etter et hjerteinfarkt for 10 år siden. Har hatt flere sykehusinnleggelser det siste halvåret grunnet forverring av hjertesvikten. Vurdert til å være mellom 6-7 på skrøpelighetsskalaen (CFS- Clinical frailty scale). Får hjelp fra hjemmesykepleien til ivaretakelse av personlig hygiene, tilberedelse av måltider og administrering av medisiner.
___________________________________________________________________________
Journal notat på pasienten:
Tidligere diagnoser:
- Hjerteinfarkt for 10 år siden
- Hjertesvikt grad III
Medikamenter:
- Albyl-e 75 mg x 1
- Lipitor 20 mg x 1
- Jardiance 10 mg x 1
- Entresto 49/51 mg x 2
- Eliquis 2.5 mg x 2
- Metoprolol 50 mg x 2
- Inspra 50 mg x 1 annenhver dag
I notat fra sykehuset for tre måneder siden står det skrevet: Ansvarlig lege vurderer at det ikke lenger er hensiktsmessig med behandling fra spesialisthelsetjenesten og anbefaler videre oppfølging hos fastlege.
Pasienten har tatt kontakt med legekontoret etter oppfordring fra sønn/datter, som er bekymret for at far/mor spiser mindre og er mer slapp og trøtt. De ønsker å snakke med fastlegen om videre behandling og hva de kan forvente i tiden fremover.
(Downloads - 8)
En rask titt -
Kollegastøttesamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre kollegastøttesamtale
- Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik
Scenario
Du er på jobb på bolig for utviklingshemmede sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.
(Downloads - 12)
En rask titt -
Kollegastøttesamtale
Les mer...Læringsmål
- Gjennomføre kollegastøttesamtale
- Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik
Scenario
Du er på jobb på omsorgssenteret sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.
(Downloads - 5)
En rask titt -
Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå II
Les mer...Læringsmål
- Utforske elevens ønsker og fremme selvrefleksjon
- Få eleven til å vurdere andre karrierevalg som passer elevens forutsetninger
Scenario
Lise/Lars er en 15 år gammel elev på ungdomsskolen. Hen har alltid hatt en drøm om å bli veterinær og jobbe med dyr. Foreldrene støtter Lars/Lise fullt ut i dette valget, og kontaktlæreren mener også at hen bør følge drømmen sin.
Du har lagt merke til noen bekymringsfulle tegn: Lars/Lise sliter med naturfagene og biologi og har ikke de beste karakterene i disse fagene, og viser også lite interesse for real-fag. Det er tvilsomt om hen vil klare å komme inn på veterinærstudiet med de resultatene hen har per dags dato.
På skolen er Lise/Lars kjent for hens entusiasme og engasjement, men lærerne har merket at hen noen ganger kan være distrahert og usikker, spesielt når det gjelder akademiske prestasjoner. Kontaktlæreren hens, som er en viktig støttespiller, har begynt å merke tegn på stress og angst hos hen.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå
Les mer...Læringsmål
- Veilede en elev med urealistisk ambisjonsnivå til å se andre attraktive muligheter og fremtidige mål, som stemmer mer overens med elevens forutsetninger
Scenario
Olav/Olava går på 10. trinn og skal søke VGS denne vinteren. Hen fremstår som lite motivert og har et middelmådig til lavt karaktergrunnlagt. Hen og foresatte ønsker at hen skal søke studiespesialisering med realfag for å utdanne seg til sivilingeniør. Hen har litt interesse for dette fagfeltet, men har ikke helt grunnlaget til å følge karrierevalget. Hen har vist frem positive sider i praktiske og estetiske fag. Hen har derimot mer praktiske evner og forutsetninger på et område som hen er mindre interessert i følge. Du vet at begge foreldrene er akademisk utdannet innenfor tekniske fagfelt. Olav/Olava kommer nå, sammen med en foresatt, til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 2)
En rask titt -
Oppvekst – Uenige foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Støtte eleven slik at foresatte forstår at dette er et godt valg
- Balansere rådgivning og veiledning
Scenario
Foresatte har bestilt veiledningssamtale for Bin/Lan Kim som går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen trives greit på skolen, og har litt over fire i karaktersnitt. Er andregenerasjons innvandrer.
Hen ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider.
Foreldrene ønsker derimot at hen skal velge studiespesialisering, for så å gå videre med høyere utdannelse. Far er drosjesjåfør, mor jobber med renhold i kommunen …
Du har pratet med eleven tidligere, og vet at situasjonen skaper en litt amper stemning hjemme(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Selvstendige valg
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og forutsetninger
Scenario
Fredrik/Fredrikke Olsen går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen er skoleflink og har relativt gode karakterer. Hen er en del av en vennegjeng på 4 som har hengt sammen i tykt og tynt siden barneskolen. Du har hatt samtale med et par av de andre i samme gjeng og vet at de har tanker om å bli jurist og lege. Du er også kjent med foreldrene til Fredrik/Fredrikke som jobber som hhv. fastlege og overlege på sykehuset. Du vet fra tidligere samtaler at hen tenker studier i tilsvarende retning, men mistenker at hen egentlig har andre interesser. Fredrik/Fredrikke kommer nå til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Relasjonsarbeid
Les mer...Læringsmål
- Uttrykke forståelse for elevens perspektiv for å komme i posisjon
- Være nysgjerrig på interesser
Scenario
For en uke siden tok du mobilen til Sigrid/Sigurd fordi vedkommende ertet noen andre elever gjennom filming i friminuttet. Eleven reagerte med sinne og har siden sendt sinte blikk og gester samt kommet med slengkommentarer når dere har vært i samme rom. Du vet at eleven er interessert i programmering og dataspill, men eleven har ikke vist noe interesse når det har vært besøk på åpen skole, eller vært engasjert i forbindelse med hospitering.
Du skal nå ha et veiledningsmøte med Sigrid/Sigurd.
(Downloads - 4)
En rask titt -
Oppvekst – Kort botid, aktuell for kombinasjonsklasse
Les mer...Læringsmål
- Gi god informasjon om kombinasjonsklassen
- Bruke lettfattelig språk
- Uttrykke seg med tydelighet
Scenario
Caleb / Ava har kort botid i Norge. Kom til vanlig ungdomsskole etter jul i 9. trinn. Eleven oppleves å ha mangelfulle norskkunnskaper og strever med begreper. Eleven har lite skolegang fra hjemlandet.
Du er nå på vei inn i til en samtale med eleven og hens far/mor. Det er i forkant vurdert at eleven bør bli anbefalt kombinasjonsklasse, altså 10. klassepensum undervist på en videregående skole, da med vekt på norsk, engelsk, matte, utdanningsvalg og kroppsøving.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Oppvekst – Jeg vil ikke søke videregående
Les mer...Læringsmål
- Gjennom veiledningssamtalen finne ut hva som ligger bak ønsket om ikke å søke videregående
Scenario
Nora/Nils er mye borte fra skolen og det har vært vanskelig å få avtale om en samtale. Du vet at hen ikke ønsker å søke på videregående. Du opplever at hen ikke trives på skolen og at det er registrert en del fravær på hen. Hen oppleves stille og har få venner på skolen. På tross av dette har hen bra karakterer, spesielt i fag med hjemmeoppgaver. Du har omsider fått til en avtale om samtale og Nora/Nils kommer i følge med sin mor/far.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Elev er lite på skolen
Les mer...Læringsmål
- Komme i posisjon til å utforske muligheter
- Kartlegge hva som er en realistisk forventning til VGS
Scenario
Kim går på 10. trinn, og har de to siste årene gradvis utviklet et høyt, ufrivillig skolefravær
Hen har fram til det vært normalt flink og pliktoppfyllende på skolen og hatt greie karakterer. Hen kommer fra et normalt, godt fungerende hjem med to søsken.ABUP er koblet på. Kim ønsker seg videre på VGS. Det er uklart hva som er realistisk forventning i den forbindelse. Har ikke deltatt ifm UDV-faget.
Du er nå på vei inn til en samtale med Kim og Kims foresatte Herr/Fru Oterholt.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Ambisiøse foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og fremtidige yrkesvalg
- Veilede eleven på en forståelsesfull og konstruktiv måte
Scenario
Nora/Terje og foresatte har forskjellige syn på hens yrkesvalg. Nora/Terje har et ønske om en maritim utdannelse. Kanskje bli styrmann eller kaptein. Hen ønsker å søke TIF, men er i konflikt med seg selv, foreldrenes ønsker og forventninger, og venners valg. Tradisjonen i familien har vært å søke studiespesialisering på KKG og alle vennene skal søke et eller annet studieprogram på KKG. Nora/Terje er flink på skolen og har gode karakterer.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Demens og diabetes
Les mer...Læringsmål
- Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.
Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.
(Downloads - 3)
En rask titt -
Smittevern
Les mer...Læringsmål
- Følge retningslinjer for håndhygiene
- Ivareta brukermedvirkning
Scenario
Berit er 83 år og bor i heldøgnsbemannet omsorgsbolig. Hun har en begynnende kognitiv svikt og er bærer av ESBL i urin (ESBL er en multiresistent bakterie som smitter via kontakt med biologisk materiale). Hun bruker rullator.
Hun er ukritisk til personlig hygiene, er inkontinent og bruker bleie. Hun får bistand av personalet til personlig hygiene.
Du/dere skal nå inn i leiligheten og hente Berit ut til felles lunsj.(Downloads - 5)
En rask titt -
Demens
Les mer...Læringsmål
- Danne en god relasjon med bruker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.
(Downloads - 2)
En rask titt -
Demens og diabetes
Les mer...Læringsmål
- Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
- Veilede bruker til gode valg
Scenario
Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.
Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.
(Downloads - 1)
En rask titt -
NEWS2 og forebyggende kommunikasjon
Les mer...Læringsmål
- Anerkjenne og ivareta brukers opplevelse av selvstendighet
- Bruke ABCDE
- Gjennomføre NEWS2
Scenario
Ingunn (37) har en psykisk utviklingshemming og bor i et kommunalt bofellesskap hvor du jobber. I bofellesskapet har hun sin egen leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken. Hun har ikke alltid like stor selvinnsikt og ser ikke alltid behovet for hjelp. Hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Dette har ført til at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og har få gode relasjoner rundt seg. Hun har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Triggere for sinnet kan være at andre gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg og hvis noen setter grenser for henne. Hun har tidligere slått personal som har forsøkt å sette grenser.
Siden i går har Ingunn fremstått annerledes enn hun pleier. Hun har nok hatt litt feber, tidvis vært litt mer rastløs og fremstår slapp. Hun virker engstelig. Dere skal nå inn til Ingunn og gjennomføre en NEWS2 måling. Ingunn er ikke orientert om dette i forkant.
(Downloads - 10)
En rask titt -
Konflikthåndtering og ernæring
Les mer...Læringsmål
- Bruke empatisk kommunikasjon i møte med bruker
- Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang
Scenario
Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.
Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Bruker vil ikke følge ernæringsplan
Les mer...Læringsmål
- Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang
- Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med bruker
Scenario
Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.
Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).
(Downloads - 3)
En rask titt -
Beslutningsstøtte (II)
Les mer...Læringsmål
- Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
- Kommuniserer verbalt med bruker på en respektfull måte
- Kommuniserer non-verbalt med bruker på en respektfull måte
Scenario
Henriette er ei 50 år gammel dame med psykisk utviklingshemming som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun jobber i en vernet bedrift hver dag utenom onsdag. Hun tar bussen frem og tilbake selv. Har flere fritidsaktiviteter som hun er på i løpet av uka. Personalet i boligen opplever at Henriette over tid har trengt mer og mer hjelp i hverdagslige gjøremål. Det kan eksempelvis være hygiene, vasking av leilighet og tøy eller å lage mat. Personalet lurer på om hun får for lite hjelp, i forhold til hva hun egentlig trenger. Det kan være sårt for Henriette hvis vi spør om hjelp til ting som hun mener at hun kan selv. I dag er hjemmedag og du har avtalt med din kollega at du skal ha hjemmedag med Henriette i dag. Du går opp og banker på. I det du kommer inn blir du møtt av Henriette og du kjenner lukt av urin fra henne.
(Downloads - 3)
En rask titt