Viser alle 11 resultaterSortert etter siste
-
Konflikt mellom ansatte
Les mer...Læringsmål
- Deeskalering av konflikt
Scenario
Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.
Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.
(Downloads - 15)
En rask titt -
Møte med pårørende
Les mer...Læringsmål
- Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
- Ta imot kritikk på en profesjonell måte
Scenario
Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.
Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.
(Downloads - 5)
En rask titt -
Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå II
Les mer...Læringsmål
- Utforske elevens ønsker og fremme selvrefleksjon
- Få eleven til å vurdere andre karrierevalg som passer elevens forutsetninger
Scenario
Lise/Lars er en 15 år gammel elev på ungdomsskolen. Hen har alltid hatt en drøm om å bli veterinær og jobbe med dyr. Foreldrene støtter Lars/Lise fullt ut i dette valget, og kontaktlæreren mener også at hen bør følge drømmen sin.
Du har lagt merke til noen bekymringsfulle tegn: Lars/Lise sliter med naturfagene og biologi og har ikke de beste karakterene i disse fagene, og viser også lite interesse for real-fag. Det er tvilsomt om hen vil klare å komme inn på veterinærstudiet med de resultatene hen har per dags dato.
På skolen er Lise/Lars kjent for hens entusiasme og engasjement, men lærerne har merket at hen noen ganger kan være distrahert og usikker, spesielt når det gjelder akademiske prestasjoner. Kontaktlæreren hens, som er en viktig støttespiller, har begynt å merke tegn på stress og angst hos hen.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Urealistisk ambisjonsnivå
Les mer...Læringsmål
- Veilede en elev med urealistisk ambisjonsnivå til å se andre attraktive muligheter og fremtidige mål, som stemmer mer overens med elevens forutsetninger
Scenario
Olav/Olava går på 10. trinn og skal søke VGS denne vinteren. Hen fremstår som lite motivert og har et middelmådig til lavt karaktergrunnlagt. Hen og foresatte ønsker at hen skal søke studiespesialisering med realfag for å utdanne seg til sivilingeniør. Hen har litt interesse for dette fagfeltet, men har ikke helt grunnlaget til å følge karrierevalget. Hen har vist frem positive sider i praktiske og estetiske fag. Hen har derimot mer praktiske evner og forutsetninger på et område som hen er mindre interessert i følge. Du vet at begge foreldrene er akademisk utdannet innenfor tekniske fagfelt. Olav/Olava kommer nå, sammen med en foresatt, til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 2)
En rask titt -
Oppvekst – Uenige foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Støtte eleven slik at foresatte forstår at dette er et godt valg
- Balansere rådgivning og veiledning
Scenario
Foresatte har bestilt veiledningssamtale for Bin/Lan Kim som går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen trives greit på skolen, og har litt over fire i karaktersnitt. Er andregenerasjons innvandrer.
Hen ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider.
Foreldrene ønsker derimot at hen skal velge studiespesialisering, for så å gå videre med høyere utdannelse. Far er drosjesjåfør, mor jobber med renhold i kommunen …
Du har pratet med eleven tidligere, og vet at situasjonen skaper en litt amper stemning hjemme(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Selvstendige valg
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og forutsetninger
Scenario
Fredrik/Fredrikke Olsen går på siste trinn i grunnskole og skal snart søke VGS. Hen er skoleflink og har relativt gode karakterer. Hen er en del av en vennegjeng på 4 som har hengt sammen i tykt og tynt siden barneskolen. Du har hatt samtale med et par av de andre i samme gjeng og vet at de har tanker om å bli jurist og lege. Du er også kjent med foreldrene til Fredrik/Fredrikke som jobber som hhv. fastlege og overlege på sykehuset. Du vet fra tidligere samtaler at hen tenker studier i tilsvarende retning, men mistenker at hen egentlig har andre interesser. Fredrik/Fredrikke kommer nå til avtalt samtale med deg.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Relasjonsarbeid
Les mer...Læringsmål
- Uttrykke forståelse for elevens perspektiv for å komme i posisjon
- Være nysgjerrig på interesser
Scenario
For en uke siden tok du mobilen til Sigrid/Sigurd fordi vedkommende ertet noen andre elever gjennom filming i friminuttet. Eleven reagerte med sinne og har siden sendt sinte blikk og gester samt kommet med slengkommentarer når dere har vært i samme rom. Du vet at eleven er interessert i programmering og dataspill, men eleven har ikke vist noe interesse når det har vært besøk på åpen skole, eller vært engasjert i forbindelse med hospitering.
Du skal nå ha et veiledningsmøte med Sigrid/Sigurd.
(Downloads - 4)
En rask titt -
Oppvekst – Kort botid, aktuell for kombinasjonsklasse
Les mer...Læringsmål
- Gi god informasjon om kombinasjonsklassen
- Bruke lettfattelig språk
- Uttrykke seg med tydelighet
Scenario
Caleb / Ava har kort botid i Norge. Kom til vanlig ungdomsskole etter jul i 9. trinn. Eleven oppleves å ha mangelfulle norskkunnskaper og strever med begreper. Eleven har lite skolegang fra hjemlandet.
Du er nå på vei inn i til en samtale med eleven og hens far/mor. Det er i forkant vurdert at eleven bør bli anbefalt kombinasjonsklasse, altså 10. klassepensum undervist på en videregående skole, da med vekt på norsk, engelsk, matte, utdanningsvalg og kroppsøving.
(Downloads - 0)
En rask titt -
Oppvekst – Jeg vil ikke søke videregående
Les mer...Læringsmål
- Gjennom veiledningssamtalen finne ut hva som ligger bak ønsket om ikke å søke videregående
Scenario
Nora/Nils er mye borte fra skolen og det har vært vanskelig å få avtale om en samtale. Du vet at hen ikke ønsker å søke på videregående. Du opplever at hen ikke trives på skolen og at det er registrert en del fravær på hen. Hen oppleves stille og har få venner på skolen. På tross av dette har hen bra karakterer, spesielt i fag med hjemmeoppgaver. Du har omsider fått til en avtale om samtale og Nora/Nils kommer i følge med sin mor/far.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Elev er lite på skolen
Les mer...Læringsmål
- Komme i posisjon til å utforske muligheter
- Kartlegge hva som er en realistisk forventning til VGS
Scenario
Kim går på 10. trinn, og har de to siste årene gradvis utviklet et høyt, ufrivillig skolefravær
Hen har fram til det vært normalt flink og pliktoppfyllende på skolen og hatt greie karakterer. Hen kommer fra et normalt, godt fungerende hjem med to søsken.ABUP er koblet på. Kim ønsker seg videre på VGS. Det er uklart hva som er realistisk forventning i den forbindelse. Har ikke deltatt ifm UDV-faget.
Du er nå på vei inn til en samtale med Kim og Kims foresatte Herr/Fru Oterholt.
(Downloads - 1)
En rask titt -
Oppvekst – Ambisiøse foreldre II
Les mer...Læringsmål
- Veilede eleven til å ta selvstendige valg basert på egne interesser og fremtidige yrkesvalg
- Veilede eleven på en forståelsesfull og konstruktiv måte
Scenario
Nora/Terje og foresatte har forskjellige syn på hens yrkesvalg. Nora/Terje har et ønske om en maritim utdannelse. Kanskje bli styrmann eller kaptein. Hen ønsker å søke TIF, men er i konflikt med seg selv, foreldrenes ønsker og forventninger, og venners valg. Tradisjonen i familien har vært å søke studiespesialisering på KKG og alle vennene skal søke et eller annet studieprogram på KKG. Nora/Terje er flink på skolen og har gode karakterer.
(Downloads - 1)
En rask titt