• Konflikt mellom ansatte

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Deeskalering av konflikt

    Scenario

    Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.

    Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.

    (Downloads - 15)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
    2. Ta imot kritikk på en profesjonell måte

    Scenario

    Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.

    Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.

    (Downloads - 5)

Rull til toppen