Viser 1–20 av 52 resultater

  • Konflikt mellom ansatte

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Deeskalering av konflikt

    Scenario

    Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.

    Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.

    (Downloads - 3)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
    2. Ta imot kritikk på en profesjonell måte

    Scenario

    Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.

    Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.

    (Downloads - 0)

  • Forhåndssamtale II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Tilpasse malen for forhåndssamtale til pasientsituasjonen
    2. Identifisere verdier som står på spill

    Scenario

    Kari er 64 år og har fremskreden leverchirrose. Hun har litt gulfarget hud og dårlig appetitt. Hun har en historikk med mangeårig overforbruk av alkohol. Hun har angivelig ikke drukket de siste 2 år.

    Dere er nå på vei til Kari for en forhåndssamtale. Samtalen er avtalt med Kari og hennes ektefelle Ole (64 år). De har fått en brosjyre som forberedelse til samtalen. Du er nå på vei inn døren til Kari og Ole og merker at det lukter alkohol.

    (Downloads - 4)

  • Hypoglykemi (lavt blodsukker)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov ut fra ABCDE

    Scenario

    Klara er 82 år og trenger bistand pga dårlig syn. Hun er en morgenfugl og sitter alltid oppe med kaffekoppen når hjemmetjenesten kommer. Hun har kjent diabetes type 2 og bruker Insulatard fast morgen og kveld. Dette trenger hun hjelp til av hjemmetjenesten. I går ble hun satt på antibiotikakur pga UVI.

    Du/dere er nå på vei til Klara for dagens første besøk.

    (Downloads - 8)

  • Kognitiv svikt (langtkommen demens)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anvende «4 gode vaner» i møte med pasient med kognitiv svikt
    2. Bruke bakgrunnsopplysninger/livshistorie i møtet med pasient

    Scenario

    Sonen har hatt et samarbeidsmøte med datter til Leif som opplevde at Leif var ustelt. I møtet med datteren fikk dere informasjon om hva som fungerte i hjemmet da kona til leif levde, blant annet i form av å legge fram rene klær på stolen ved senga.

    Dere er nå på vei inn til Leif for å hjelpe ham med å ta en dusj.

    (Downloads - 5)

  • Lindrende behandling ved somatisk forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE og gjøre en NEWS2 score
    2. Bruke ISBAR i kommunikasjon med legevaktslege

    Scenario

    Lises datter/søster/ektefelle ringer hjemmesykepleien og forteller at Lise er dårligere med høy temperatur. Lise har cancer pulm i siste fase. All behandling er avsluttet. Hun er forberedt på å dø hjemme. Hun vil ikke på sykehus. I går fikk hun hjemmebesøk av fastlege som lyttet på henne, påviste lungebetennelse og startet antibiotika. Vitale parameter var da:

    • RF: 17
    • SpO2: 95
    • P: 88
    • BT: 130/70
    • Temp: 38,2

    Legevaktslege er tilgjengelig pr telefon.

    Du er nå på vei inn til Lise og har med deg en NEWS2-bag.

    (Downloads - 0)

  • Smertekartlegging og vurdering av forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov på kort og lang sikt
    2. Gjennomføre symptomkartlegging

     

    Scenario

    Anna er 67 år og bor sammen med sin ektefelle Knut. Begge har nylig blitt pensjonister. Anna har lungekreft i palliativ fase og kurativ behandling er avsluttet. Forhåndssamtale er avtalt hos Anna og Knut kl 10 i dag for å planlegge tiden framover.

    Knut ringer på morgenen om at Anna har smerter og er urolig. Han vet ikke om det passer med samtale i dag. Dere har likevel blitt enige om å komme til avtalen.

    (Downloads - 4)

  • Kollegastøttesamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre kollegastøttesamtale
    2. Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik

    Scenario

    Du er på jobb på bolig for utviklingshemmede sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.

    (Downloads - 3)

  • Kollegastøttesamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre kollegastøttesamtale
    2. Oppfordre kollega til å melde HMS-avvik

    Scenario

    Du er på jobb på omsorgssenteret sammen med en nyansatt kollega. Du sitter på pauserommet når din nye kollega kommer inn. Like i forkant av at hen kom inn syntes du at du hørte noe skrik og høylytte stemmer. Hen virker tydelig berørt. Det synes opplagt at noe har skjedd og du er nå på vei bort til hen for å høre hva som har skjedd.

    (Downloads - 1)

  • Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke kartleggingsverktøyet Mobid-2 for å avdekke smerter hos bruker
    2. Bruke empatisk kommunikasjon i samhandling med dement bruker

    Scenario

    Hans/Hanne er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hen er tidligere lærer. Hen har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans/Hanne hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hen bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hen er nå sterkt preget av sin demens i form av nedsatt verbal kommunikasjonsevne. Hen spiser mindre enn før og er inaktiv, men klarer å gå selv uten støtte.

    Det er nå dagvakt. Nattevakten melder at Hans/Hanne har vært urolig i natt og vært en del oppe av sengen, noe hen ikke pleier. De er usikre på om det kan være på grunn av smerter og foreslår at dagvakten kan ta en Mobid-2 score. Dere skal nå inn til Hans/Hanne for å hjelpe med morgenstellet.

    (Downloads - 7)

  • Pasient i terminal fase

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevant smertekartleggingsverktøy
    2. Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
    3. Ivareta pasientens behov for smertelindring

    Scenario

    Kari Hansen er 81 år gammel og bor på sykehjemmet dere jobber. Hun har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø. Kari har en ektefelle på 83 år som er på besøk daglig. Han tar ofte del i de hjelpebehov som Kari har.

    Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
    Sykehjemslegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.

    Mannen til Kari ringer på alarmen kl. 18.10.

    (Downloads - 8)

  • KOLS forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på omsorgssenteret. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS.
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed om at Linda/Leif har vært litt mer urolig i dag enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt på omsorgssenteret og skal inn til Linda/Leif for å se hvordan det går med hen.

    (Downloads - 11)

  • Hjertestans (DHLR)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. God teknikk for kompresjoner og innblåsing

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) bor på omsorgssenteret. Hun har kjent moderat til alvorlig demens. Hun er oppegående og bruker kun en krykke av og til når hun blir sliten. Fra tidligere: Angina, hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Dere er på jobb på omsorgssenteret og hører plutselig et høyt brak og stormer til.

    (Downloads - 4)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
    2. Bruke strukturen i verktøy for forhåndssamtale

    Scenario

    Per Hansen har bodd på sykehjem i 6 måneder. Han lider av Alzheimer demens og har kommet langt i sin sykdomsutvikling. De siste månedene har han hatt et funksjonsfall. Balansen er dårlig, han trenger hjelp til å ivareta egen personlig hygiene og tilretteleggelse ved måltider. Han er ikke lenger orientert for tid eller sted. Han er ikke samtykkekompetent om spørsmål som omhandler egen helse.
    Nærmeste pårørende (kone) er blitt invitert til en forhåndssamtale sammen med primærkontakt og sykepleier. Evnt. lege. Det er tidligere gjennomført en innkomstsamtale. På grunn av Hansens forventet korte levetid (høy alder og demens) er det sendt ut invitasjon til forhåndssamtale.

    (Downloads - 7)

  • Fall og forflytning

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke NEWS2 scoringsverktøy som hjelpemiddel i vurdering av pasientens tilstand
    3. Kommunisere observasjoner strukturert gjennom ISBAR

    Scenario

    Olga på 88 år har nylig ankommet din avdeling for et korttidsopphold for observasjon.  Hun kommer fra enebolig og har vært selvhjulpen, men har den siste tida blitt preget av sin demens. Hun har også i økende grad blitt ustø og har nå høy fallfare. Hun har fått rullator, som hun ikke er vant til å bruke fra før. (En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes.) Det er snart middagstid og dere er på vei inn til Olga for å hjelpe henne inn til spisestuen

    (Downloads - 6)

  • Diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke verktøyet NEWS2
    3. Identifisere årsaker til forverret tilstand hos pasient

    Scenario

    Tone er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hun er tidligere lærer. Hun har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Tone hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hun bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hun spiser også mindre enn før og er inaktiv. Hun har kjent diabetes type II, kjent hypertensjon (høyt blodtrykk) og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Tone bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Tone for å få henne med ut for å spise.

    (Downloads - 4)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.

    (Downloads - 2)

  • Smittevern

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Følge retningslinjer for håndhygiene
    2. Ivareta brukermedvirkning

    Scenario

    Berit er 83 år og bor i heldøgnsbemannet omsorgsbolig. Hun har en begynnende kognitiv svikt og er bærer av ESBL i urin (ESBL er en multiresistent bakterie som smitter via kontakt med biologisk materiale). Hun bruker rullator.
    Hun er ukritisk til personlig hygiene, er inkontinent og bruker bleie. Hun får bistand av personalet til personlig hygiene.
    Du/dere skal nå inn i leiligheten og hente Berit ut til felles lunsj.

    (Downloads - 1)

  • Legemiddelhåndtering

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Gjertrud (92 år gammel), bor i leilighet i omsorgsbolig. Hun har tidligere hatt flere hjerneslag, og er derfor redusert fysisk og trenger hjelp av to pleiere i stell og forflytning. Hun har lett kognitiv svikt, og har derfor hjelp til medisinadministrering av personalet i omsorgsboligen.
    Det er torsdag og dusjedag, og dere kommer for morgenstell, frokost og medisiner. Hun ønsker å få medisinene i forkant av stell.

    (Downloads - 1)

  • Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Vigdis (75) har fått opphold i akuttbolig på Grimtunet i 1 måned grunnet vannlekkasje hjemme. Hun har hjemmesykepleie til vanlig, og er midt i en smertekartlegging for å optimalisere smertelindring. Hun er benskjør og har reumatisme, og har derfor mye smerter i kroppen.
    Dere kommer for å gi morgenmedisiner.

    (Downloads - 1)

Rull til toppen