• Kognitiv svikt (langtkommen demens)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anvende «4 gode vaner» i møte med pasient med kognitiv svikt
    2. Bruke bakgrunnsopplysninger/livshistorie i møtet med pasient

    Scenario

    Sonen har hatt et samarbeidsmøte med datter til Leif som opplevde at Leif var ustelt. I møtet med datteren fikk dere informasjon om hva som fungerte i hjemmet da kona til leif levde, blant annet i form av å legge fram rene klær på stolen ved senga.

    Dere er nå på vei inn til Leif for å hjelpe ham med å ta en dusj.

    (Downloads - 11)

  • Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke kartleggingsverktøyet Mobid-2 for å avdekke smerter hos bruker
    2. Bruke empatisk kommunikasjon i samhandling med dement bruker

    Scenario

    Hans/Hanne er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hen er tidligere lærer. Hen har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans/Hanne hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hen bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hen er nå sterkt preget av sin demens i form av nedsatt verbal kommunikasjonsevne. Hen spiser mindre enn før og er inaktiv, men klarer å gå selv uten støtte.

    Det er nå dagvakt. Nattevakten melder at Hans/Hanne har vært urolig i natt og vært en del oppe av sengen, noe hen ikke pleier. De er usikre på om det kan være på grunn av smerter og foreslår at dagvakten kan ta en Mobid-2 score. Dere skal nå inn til Hans/Hanne for å hjelpe med morgenstellet.

    (Downloads - 9)

  • Demens

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Danne en god relasjon med bruker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.

    (Downloads - 2)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.

    Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.

    (Downloads - 1)

  • Demens og adferd som utfordrer

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bli bevist hvordan din verbale og nonverbale kommunikasjon påvirker møtet med beboer
    2. Posisjonering og vurdering av risiko: Vurdere og iverksette tiltak

    Scenario

    Ragna er 86 år og bor på omsorgssenter, der har hun bodd i ca. et år etter at hun ble enke. Hun har en alvorlig grad av demens, Alzheimer type. Ragna har svært dårlig korttidshukommelse, vansker med å orientere seg for tid og sted og har betydelige ordletingsvansker. Ved enkelte anledninger viser hun også en aggressiv atferd, både verbal og fysisk.
    Den siste måneden har allmenntilstanden blitt redusert. Hun er dårligere til bens og mer passiv. De siste ukene har hun brukt rullestol for forflytning rundt på omsorgssenteret og har ofte behov for støtte av 2 personer for forflytning fra eksempelvis stol til rullestol.
    Ragna har en kjent Diabetes type 1 og bruker insulin morgen og kveld.

    Det er snart tid for frokost og dere er på vei inn til Ragna for å hjelpe henne ut til frokostbordet.

    (Downloads - 5)

Rull til toppen