• Barn: Status epilepticus

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Didd. Diagnoser akutt sykt barn/S.E.
    • Bivirkninger medisiner

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    7 mnd gutt, frisk. Hektisk stemning fra ambulanse. Blek, kald, puster ujevnt. Virker syk. Lite kontakt. Ynker seg.

    Like etter ankomst akuttmottak generaliserte kramper (under første ABC gjennomgang). Fortsetter å krampe til et par minutter etter andre midazolam, da også pustestans. Tegn til skade i bakhodet.

    Hodeskade med endret bevissthet og generaliserte kramper

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Differensialdiagnoser

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    13 år gammel gutt med downs syndrom, epilepsi og autisme. 5 dager sykehistorie med oppkast, nå ikke oppkast lenger men endret bevissthet. Har fått i seg medisinene sine (Trileptal og abilify). Legevakt synes han er svært påfallende, virker som han er akutt forvirret og hallusinerer? og ønsker barneteam. Etterhvert kramper, koma og respirasjonssvikt grunnet alvorlig hyponatremi. Bedring i tilstand oppnås ikke uten korreksjon av hyponatremi. Sannsynlig behov for sikring av luftvei med tube, da svært viktig å tenke muligheten for hjerneødem/hyponatremi som årsak til symptomene. Legger inn respirasjonssvikt og koma først, deretter kramper hvis hyponatremi ikke adresseres riktig.

    Oppkast og trileptal bidrar til alvorlig hyponatremi.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 0)

  • Epilepsi

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Prosedyre ved epilepsianfall
    2. Administrering av akuttmedisin
    3. Bruke smittevernsutstyr

    Scenario

    Anne er 19 år, har alvorlig epilepsi og bor i kommunal bolig med kontinuerlig tilsyn og kameraovervåkning på natt. Hun har hyppige epileptiske anfall, spesielt i forbindelse med søvn (oppvåkning/ innsovning). For et par år siden fikk Anne operert inn en vagusnervestimulator (VNS), men effekten av denne har ikke vært som forventet. Anne er isolert grunnet symptomer på influensa. Hun har virket slapp i hele dag, og i ettermiddag har hun hatt feber. Hurtigtest er positiv, og Anne er derfor isolert i sin leilighet. Anne har fått febernedsettende 1 g Paracet. 30 minutter etter at hun har lagt seg får Anne et kraftig anfall med rykninger i hele kroppen. Kveldsvakten ser dette på kamera, reagerer raskt og løper mot leiligheten hennes. Den ansatte har med seg stoppeklokke og telefon slik at hun/han kan tilkalle hjelp om det skulle være nødvendig. Veske med akuttmedisin og magnet ligger allerede i leiligheten til Anne.

     

    Dersom du trenger hjelp, kan du bruke vakttelefonen til å ringe telefonnr XXX XX XXX for å varsle kollegaen din.

    (Downloads - 0)

Rull til toppen