Viser alle 3 resultater

  • Konflikthåndtering og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke empatisk kommunikasjon i møte med bruker
    2. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang

    Scenario

    Du jobber i bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Lise. Lise er 30 år og har en mild utviklingshemming. Hun jobber 3 dager i uken. Lise har en ernæringsplan som sier at hun kun skal spise snacks på lørdager. Hun ukehandler, hvor dere lager handleliste og avtaler i forkant av handleturen hva som skal kjøpes inn og ikke. Det er behov for tydelig avtale på kjøp av lørdagsgodt og dette er derfor lagt til en egen handletur.

    Du er nå i butikken sammen med bruker for å ukehandle mat. Dere har laget en handleliste ut ifra hva som er planlagt for måltider resten av uka. Handleturen går fint og dere er nå på vei forbi godtehyllene.

    (Downloads - 0)

  • Bruker vil ikke følge ernæringsplan

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Hjelpe bruker å følge avtalt ernæringsplan uten bruk av tvang
    2. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med bruker

    Scenario

    Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.

    Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).

    (Downloads - 3)

  • Beslutningsstøtte og ernæring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
    2. Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte
    3. Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte

    Scenario

    Trude er en dame i begynnelsen av 40 årene som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har et dagtilbud mandager og fredager, og er ellers hjemme. Hun har godt verbalt språk og er lett å kommunisere med. Hun er svært overvektig og står i fare for å utvikle livsstilsykdommer. Trude er stort sett blid og fornøyd, og liker veldig godt en-til-en kontakt med personalet. Hun har mange interesser innen idrett, spesielt fotball og håndball, men også andre ting. Hun er ikke alltid så glad i å snakke om ting det kan virke som hun synes er vanskelig og skifter fort tema eller «jatter» med for at den hun snakker med skal bli fornøyd, eller slutte å mase. Hun har begynt å handle med personalet hver tirsdag. Det hender hun handler mat på nett dagen i forveien, noe det foreligger avtale på at hun ikke skal gjøre. Trude er ikke så god til å beregne mengde mat og kan handle altfor lite eller altfor mye mat. Hun har også en tendens til å handle mye av en og samme ting, og det virker som det er vanskelig for Trude å finne ting hun liker å spise. Personalet har derfor begynt å hjelpe Trude med å lage handleliste. Budsjettet hennes er på ca 1500 kr i uken.

    Du kommer på jobb på tirsdagsmorgen og det er planlagt at du skal bli med Trude i butikken for ukeshandel.

    (Downloads - 2)

Rull til toppen