• Hypoglykemi (lavt blodsukker)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov ut fra ABCDE

    Scenario

    Klara er 82 år og trenger bistand pga dårlig syn. Hun er en morgenfugl og sitter alltid oppe med kaffekoppen når hjemmetjenesten kommer. Hun har kjent diabetes type 2 og bruker Insulatard fast morgen og kveld. Dette trenger hun hjelp til av hjemmetjenesten. I går ble hun satt på antibiotikakur pga UVI.

    Du/dere er nå på vei til Klara for dagens første besøk.

    (Downloads - 19)

  • Smertekartlegging og vurdering av forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov på kort og lang sikt
    2. Gjennomføre symptomkartlegging

     

    Scenario

    Anna er 67 år og bor sammen med sin ektefelle Knut. Begge har nylig blitt pensjonister. Anna har lungekreft i palliativ fase og kurativ behandling er avsluttet. Forhåndssamtale er avtalt hos Anna og Knut kl 10 i dag for å planlegge tiden framover.

    Knut ringer på morgenen om at Anna har smerter og er urolig. Han vet ikke om det passer med samtale i dag. Dere har likevel blitt enige om å komme til avtalen.

    (Downloads - 9)

  • Smertekartlegging hos bruker med nedsatt verbal kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke kartleggingsverktøyet Mobid-2 for å avdekke smerter hos bruker
    2. Bruke empatisk kommunikasjon i samhandling med dement bruker

    Scenario

    Hans/Hanne er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hen er tidligere lærer. Hen har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans/Hanne hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hen bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hen er nå sterkt preget av sin demens i form av nedsatt verbal kommunikasjonsevne. Hen spiser mindre enn før og er inaktiv, men klarer å gå selv uten støtte.

    Det er nå dagvakt. Nattevakten melder at Hans/Hanne har vært urolig i natt og vært en del oppe av sengen, noe hen ikke pleier. De er usikre på om det kan være på grunn av smerter og foreslår at dagvakten kan ta en Mobid-2 score. Dere skal nå inn til Hans/Hanne for å hjelpe med morgenstellet.

    (Downloads - 9)

  • Diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE undersøkelsesmetodikk
    2. Bruke verktøyet NEWS2
    3. Identifisere årsaker til forverret tilstand hos pasient

    Scenario

    Tone er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Hun er tidligere lærer. Hun har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Tone hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har hun bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hun spiser også mindre enn før og er inaktiv. Hun har kjent diabetes type II, kjent hypertensjon (høyt blodtrykk) og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Tone bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Tone for å få henne med ut for å spise.

    (Downloads - 9)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor på omsorgssenter. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans hadde hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han bodd på omsorgssenteret etter å ha fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein. I dag ville Hans bare spise en liten bit av et knekkebrød til frokost og har etter dette oppholdt seg på rommet.

    Det er snart tid for middag og dere går og ser til Hans for å få ham med ut for å spise.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutt tilstand
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy som qSOFA og NEWS2

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Det er 1. påskedag og Ellida/Frank Kåre på 47 år har fått time på legevakten etter at personell på hans bolig har ringt inn med bekymring. Han bor i bolig for rusavhengige og har et sår på armen som ikke vil gro. Hen var på sårpoliklinikken for en uke siden og såret har ikke blitt sett på siden. I dag har personalet fått lov til å se på såret og ønsker at en lege skal kikke på det da det ser verre ut og fordi det har begynt å væske.

    Ellida/Frank Kåre kommer i taxi til legevakten.
    ————————————————————————————————————————————– Alternativ:
    Dere er på jobb på legevakten og har fått en telefon fra en taxi som er på vei med en ruset person. Taxisjåføren var litt stresset i telefonen, men sa at han egentlig skulle kjøre personen hjem fra noen venner, men at han synes han så så dårlig ut at det var uansvarlig å kjøre ham hjem uten å ha bli tilsett av helsepersonell.

    (Downloads - 3)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutte tilstander (evt. Gjenkjenne symptomer på hjerneslag)
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy (evt. Bruke FAST eller PSL for å kartlegge hjerneslag)
    3. Iverksette tiltak ut fra akutt tilstand (Evt. Bruke ISBAR i kommunikasjon med AMK/sykehus/lege)

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Dere venter inn Else/Einar på 55 år som har fått en kuttskade på armen etter et uhell i hjemmet. Else/Einar kommer med følge av sin ektefelle.

    (Downloads - 4)

  • Fall og bruk av forflytningsmaskin

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Utføre NEWS2
    3. Bruke Raizer (forflytningsverktøy)

    Scenario

    Olga på 88 år er innlagt på KØH pga dehydrering. Hun er fra før hjemmeboende i enebolig og har vært selvhjulpen, hun får hjelp til dusj en gang i uken av HJT. Nå er hun ustø og har høy fallfare, men er klar og orientert. Hun har fått rullator inn på som hun ikke er vant til å bruke fra før. En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes. Dere ankommer to pleiere, og tilkaller en tredje pleier som henter Raizer og bistår.

    (Downloads - 0)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE-prinsippet
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Bruke kommunikasjonsverktøyet ISBAR

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble overflyttet til korttidsavdeling for videre observasjon.

    Fra ankomst på formiddagen er det journalført følgende:
    Pasienten er noe engstelig og urolig og har følgende målinger.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 37,9ºC

    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei inn for å se til pasienten.

    (Downloads - 5)

  • Hematemese

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Forberedelse før pas kommer

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Frank Kristensen på 51 år kommer inn med ambulanse. Han er kjent alkoholiker og har hatt flere innleggelser tidligere med hematemese. Han har kjent paroksysmal atrieflimmer, leversteatose og har tidligere hatt lungeemboli. Han har BT på 80/50, puls på 140 og SpO₂ på 84 u/O₂ prehospitalt. Han er kald, klam og ikke kontaktbar.

    (Downloads - 0)

  • Urosepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Identifisere medisinsk problemstilling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Hanna Fiskvik på 77 år kommer inn med ambulanse fra fastlege som har sendt henne inn grunnet en dårlig magefølelse, og en tidligere alvorlig KOLS-forverring. Fallerende allmenntilstand siste døgn. Hun har et fallende systolisk BT fra 150 til 110 under transport til sykehus og er økende konfus. Ved ankomst har pasienten 3/3 qSOFA og fallerende vitale parameter som bedres ved rett behandling.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Astma

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Anne på 3 år har kjent astma, men er ellers frisk fra tidligere. Hun har de siste dagene vært preget av hoste, feber og red. at. og har derfor vært hjemme fra barnehagen. På morgenen i dag har hun blitt verre og foreldrene ringte ambulanse da hun ble tiltagende slapp og redusert i almenntilstanden. Ambulanse vurderer ABC som stabilt, og etter konf. med barnelege tas pasienten opp til barneavd. Ved ankomst vurderes pasienten stabil og lege vil avvente behandling til prøvesvar foreligger da det mistenkes viral infeksjon. Scenario starter med at sykepleier kommer inn til pasienten for å gjøre en ny PEVS og da oppdager at tilstanden forverres og at pasienten utvikler sepsissymptomer. Spl tilkaller kollegaer (og lege). Pasienten skal få inhalasjon, væske, AB. Scenario avsluttes med at pas er stabilisert og man har etablert god behandling for sepsisen. PEVS ved ankomst 3, ved forverring 4, deretter 2.

    (Downloads - 0)

  • Barn(ungdom): Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Vurdere årsaker til bevisstløs pasient

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Peter Bø, 17,5 år gammell. Nyleig operert for en ankelfraktur. Bor alene i leilighet i sentrum. En kamerat har ikke klart å få tak i han som avtalt og stikker innom. Han finner kameraten ikke vekkbar i en stol framfor TV, og kontakter ambulanse. Han blir brakt direkte til akuttmottaket der teamet står klare til å ta i mot han.

    Bakgrunnen for nedsatt bevissthet er intoksikasjon med opiodider (ukjent antal OxyNorm) og minst 2 brett med paracetamol (som han har fått foreskrevet etter operasjonen).

     

    Venter at teamet vurderer årsaker til nedsatt bevissthet og dersom de behandler ulike årsaker holder pasienten seg i live.

     

    Ved måling av pasienten sin glukose, er den normal.

    Ved behandling med Anexate (flumasenil) – ingen effekt

    Ved behandling med Narcanti (nalaxone) – noe mindre sløv, våkner til noe

    Ved utelatt Narcanti-behandling går resp.frekvens ned, BT synker, pulsen stiger, Spo2 synker.

    Mucomyst infusjon / (og evt ventrikkelskylling hvis inntak < 2 timer siden)

    (Downloads - 0)

  • Barn: Metabolsk sykdom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Meldt gutt på 10 år med Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Han har en metabolsk sykdom som heter VLCADD. Han tåler ikke faste.

    De har forsøkt Resource 25% i PEG i 12 timer, men han kaster bare opp.

    Kommer med ambulanse. Ambulansen sier han får oksygen, har da metning på 100%. Han er blek og har puls på 140. Han er sløv og vanskelig kontaktbar.

    Det finnes info om SOS regime på sykehus i hans journal under kritisk info

    (Downloads - 0)

  • Barn: Alvorlig luftveisinfeksjon

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Smittevern

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

     

    8 mnd gammel gutt. Syk med feber, hoste og tungpust i 4 dager. Ikke turt å gå til lege grunnet redsel for coronavirus.

    Svært dårlig! Tungpustet. Dype inndragninger. Ikke kontaktbar.

    P 200. RF 70. SpO2 70% men dårlig måling. Kapillærfyldningstid 4 sek.

     

    Ønsker barneteam i mottak

     

     

     

     

    (Downloads - 0)

  • Barn: Toksisk sjokksyndrom

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Forberedelse og organisering av team
    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling

     

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Telefonbeskjed fra legevaktslege:

    15 år gammel jente. Syk med feber, kroppsverk, influensasymptomer i 1-2 døgn. Nå rask forverring. Slapp, sløv, tachycard og puster fort. Normal undersøkelse, men litt rød i halsen.

    (Downloads - 1)

  • Neonatal: Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Kunne vurdere årsaker til alvorlige sjuke spedbarn.

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Berntsens pike, født 02.03.18 kommer inn akutt med ambulanse.

    Innlagt nyfødt intensiv fram til for to dager sidan grunnet prematuritet og hyperbilirubinemi. Ikke hatt behov for lysbehandling. (legge ved epikrise?)

     

    Litt slapp og spist litt mindre siste døgn. Lett nesetett. I dag plutseleg pustestopp i det ho lå i vugga. Ho var stiv i kroppen, slo ut med armer og bein. Blå i ansiktet og kroppen. Far så hendelsen. Tok ho opp, dunka ho på ryggen og sprang ned til mor som ringte AMK.

    Da ambulansen kom til hadde ho begynt å puste, men var bleik i huda og sløv.

     

    Ved ankomst ligger barnet i mors fang. Ho er selvpustende, men puster raskt og overflatisk. Inndragninger sub- og interostalt, og jugulært. Bleik og slapp.

     

    Selvpusgande med RF 72. Puls 185. SaO2 92 %.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper (ikke epilepsi)

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Følge ABCDE
    • Starte adekvat behandling
    • Differensialdiagnoser

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    13 år gammel gutt med downs syndrom, epilepsi og autisme. 5 dager sykehistorie med oppkast, nå ikke oppkast lenger men endret bevissthet. Har fått i seg medisinene sine (Trileptal og abilify). Legevakt synes han er svært påfallende, virker som han er akutt forvirret og hallusinerer? og ønsker barneteam. Etterhvert kramper, koma og respirasjonssvikt grunnet alvorlig hyponatremi. Bedring i tilstand oppnås ikke uten korreksjon av hyponatremi. Sannsynlig behov for sikring av luftvei med tube, da svært viktig å tenke muligheten for hjerneødem/hyponatremi som årsak til symptomene. Legger inn respirasjonssvikt og koma først, deretter kramper hvis hyponatremi ikke adresseres riktig.

    Oppkast og trileptal bidrar til alvorlig hyponatremi.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Kramper

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Varsle forverring
    • ABCDE
    • Bruke PED-safe skala og akuttskjema til barn
    • Gjenkjenne akutt forverring
    • Assistere ved intubasjon
    • Starte adekvat behandling

    CRM:

    • God rollefordeling
    • Tydelig ledelse
    • ”Closed loop”

    Scenario

    Pasienten er ei jente på 4 år. Tidligere frisk.  To dager sykehistorie med forkjølelse og høy feber.

    I dag økende medtatt og ikke fått i seg noe. Ikke tisset.

     

    Feberkramper hjemme. Ambulansepersonell gir Stesolid rektalt ?mg. Kramper gir seg. Men sitrete på vei til sykehus.

    Får veneflon i akuttmottak. Blodprøver tas. Medtatt og sløv med noe snorkende respirasjon, blir lagt på Intensiv til observasjon.

    På Intensiv får barnet nye generelle kramper ca 30 min etter ankomst.

    Hun blir blek og marmorert, presser og får utilfredstillende respirasjon. Tendens til ufrie luftveier og SaO2-faller.

    (Downloads - 0)

  • Barn: Intox

    Les mer...

    Læringsmål

    Medisinsk:

    • Bruke PEVS
    • Adekvat behandling og observasjon av pasient med intox

     

    Ikke- tekniske ferdigheter:

    • Tydelig og god kommunikasjon i teamarbeid
    • ISBAR

    Scenario

    Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard.  Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.

    Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.

     

    (Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)

    (Downloads - 0)

Rull til toppen