Læringsmål

  1. Formidle trygghet ved å benytte forebyggende kommunikasjon
  2. Anerkjenne brukerens ønsker og behov for å ivareta personens opplevelse av selvstendighet

Scenario

Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.

Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.

Tilleggsinformasjon

Scenariomal versjon

v.2405

Omtaler

Det er ingen omtaler ennå.

Bli den første til å omtale “Adferd som utfordrer”

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen