Læringsmål

  1. Gi beslutningsstøtte gjennom råd og veiledning om dagligdagse beslutninger
  2. Kommunisere non-verbalt med bruker på en respektfull måte
  3. Kommunisere verbalt med bruker på en respektfull måte

Scenario

Trude er en dame i begynnelsen av 40 årene som bor i en bolig for utviklingshemmede. Hun har et dagtilbud mandager og fredager, og er ellers hjemme. Hun har godt verbalt språk og er lett å kommunisere med. Hun er svært overvektig og står i fare for å utvikle livsstilsykdommer. Trude er stort sett blid og fornøyd, og liker veldig godt en-til-en kontakt med personalet. Hun har mange interesser innen idrett, spesielt fotball og håndball, men også andre ting. Hun er ikke alltid så glad i å snakke om ting det kan virke som hun synes er vanskelig og skifter fort tema eller «jatter» med for at den hun snakker med skal bli fornøyd, eller slutte å mase. Hun har begynt å handle med personalet hver tirsdag. Det hender hun handler mat på nett dagen i forveien, noe det foreligger avtale på at hun ikke skal gjøre. Trude er ikke så god til å beregne mengde mat og kan handle altfor lite eller altfor mye mat. Hun har også en tendens til å handle mye av en og samme ting, og det virker som det er vanskelig for Trude å finne ting hun liker å spise. Personalet har derfor begynt å hjelpe Trude med å lage handleliste. Budsjettet hennes er på ca 1500 kr i uken.

Du kommer på jobb på tirsdagsmorgen og det er planlagt at du skal bli med Trude i butikken for ukeshandel.

Tilleggsinformasjon

Scenariomal versjon

v.2405

Omtaler

Det er ingen omtaler ennå.

Bli den første til å omtale “Beslutningsstøtte og ernæring”

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen