Tilleggsinformasjon
Scenariomal |
---|
Læringsmål
Medisinsk:
Ikke- tekniske ferdigheter:
Scenario
Ole på 17 år, tidligere frisk, ingen historikk på misbruk fra før. Intox på Sobril 750 mg (mors tabl) ca. 1.5 timer etter inntak. Tatt i affekt grunnet skilsmisse i familien. Ringte selv til kamerat som kontaktet 113. Tatt imot som barneteam i mottak. Han er forsøkt ventrikkelskylt, men dette lykkes bare delvis. Kaster opp, noe tablettrester. Fått to tuber kull, men kastet noe av dette opp. Innlegges barneavd. grunnet full obs post. Blir der økende somnolent, hypotensiv, tachycard. Hypoventilering som ender med ufri luftvei og respirasjonsstans. Åpen luftvei og egenresp ved kjevegrep. Våkner til etter inj Flumazenil.
Ved ankomst barneavd. har pasienten PEVS score på 3, dette forverres til PEVS 4 og 5. Sobrilinntaket er på maks nivå ved utførelse av PEVS score på barneavdelingen.
(Ved ankomst mor/far bekreftes det at det var 30 tbl igjen i pakken)
(Downloads - 3)
Scenariomal |
---|
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Læringsmål
Scenario
Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor på omsorgssenter på deres arbeidsplass. Hun har kjent lett demens og for tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter. Hun har fortsatt lette pareser på høyre side og bruker rullator på grunn av redusert balanse. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin.
Det er dagvakt og dere skal inn til Kari for å støtte henne i morgenstell.
(Downloads - 23)
Læringsmål
Scenario
Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på hjemme i egen leilighet. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har lett demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. (Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS. Dersom du har inhalasjonspreparater tilgjengelig til scenarioet)
Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed fra dagvakt om at Linda/Leif var litt annerledes enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt i deres sone og har Linda/Leif på deres liste.
(Downloads - 11)
Læringsmål
Scenario
Ingunn (37) har psykisk utviklingshemming og bor hos dere i dette kommunale fellesskapet. Hun har sin egne leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken.
Du har møtt Ingunn flere ganger og vet at hun ikke alltid har like god selvinnsikt og ikke alltid ser behovet for hjelp. Du vet hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Avdelingen opplever at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og at det derfor er vanskelig for personale å bygge en god relasjon med henne. Ingunn har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Personalet merker dette spesielt i forbindelse med om man gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg, eller om man setter grenser for henne. Hun har ved tidligere anledninger slått personale. Av familie har Ingunn kun sin far. Han besøker henne en gang i uken.
Ingunn er nå i sin leilighet. Hun fremstår irritert, utrygg og stresset, og scenario starter med at du kommer inn til henne.
(Downloads - 15)
Læringsmål
Scenario
Dere er ansatte i kommunal bolig for utviklingshemmede hvor dere har en bruker som heter Ingvild. Hun er 27 og har en mild form for utviklingshemming. Ingvild har BMI på 42, og har utfordringer med å kjenne seg mett etter hvert måltid. Flere ansatte opplever endel press fra Ingvild om å få ekstra porsjon mat eller snacks utenom faste måltider. Dette presset oppleves som krevende for flere av de ansatte og på pauserommet har man diskutert i hvilken grad man bruker makt og tvang ved å minne Ingvild på at de har en plan hun har vært med å utarbeide. Sammen med Ingvild er det laget en ernæringsplan hvor det er planlagt faste måltider og porsjonsstørrelser.
Dere er nå på vei inn i leiligheten hos Ingvild for å hjelpe og støtte henne i daglige gjøremål (rydding mm).
(Downloads - 5)
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.