Viser 21–40 av 50 resultater

  • Legemiddelhåndtering hos smertepåvirket pasient

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Dele ut faste medisiner og behovsmedisiner etter medisinliste
    2. Anvende tidligere dokumentasjon gjort angående behovsmedisin
    3. Utføre dokumentasjon i henhold til legemiddelhåndtering

    Scenario

    Vigdis (75) har fått opphold i akuttbolig på Grimtunet i 1 måned grunnet vannlekkasje hjemme. Hun har hjemmesykepleie til vanlig, og er midt i en smertekartlegging for å optimalisere smertelindring. Hun er benskjør og har reumatisme, og har derfor mye smerter i kroppen.
    Dere kommer for å gi morgenmedisiner.

    (Downloads - 1)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutt tilstand
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy som qSOFA og NEWS2

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Det er 1. påskedag og Ellida/Frank Kåre på 47 år har fått time på legevakten etter at personell på hans bolig har ringt inn med bekymring. Han bor i bolig for rusavhengige og har et sår på armen som ikke vil gro. Hen var på sårpoliklinikken for en uke siden og såret har ikke blitt sett på siden. I dag har personalet fått lov til å se på såret og ønsker at en lege skal kikke på det da det ser verre ut og fordi det har begynt å væske.

    Ellida/Frank Kåre kommer i taxi til legevakten.
    ————————————————————————————————————————————– Alternativ:
    Dere er på jobb på legevakten og har fått en telefon fra en taxi som er på vei med en ruset person. Taxisjåføren var litt stresset i telefonen, men sa at han egentlig skulle kjøre personen hjem fra noen venner, men at han synes han så så dårlig ut at det var uansvarlig å kjøre ham hjem uten å ha bli tilsett av helsepersonell.

    (Downloads - 1)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere akutte tilstander (evt. Gjenkjenne symptomer på hjerneslag)
    2. Bruke kognitive kartleggingsverktøy (evt. Bruke FAST eller PSL for å kartlegge hjerneslag)
    3. Iverksette tiltak ut fra akutt tilstand (Evt. Bruke ISBAR i kommunikasjon med AMK/sykehus/lege)

    Scenario

    Dere er på jobb på legevakten. Dere venter inn Else/Einar på 55 år som har fått en kuttskade på armen etter et uhell i hjemmet. Else/Einar kommer med følge av sin ektefelle.

    (Downloads - 3)

  • Fall og bruk av forflytningsmaskin

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Utføre NEWS2
    3. Bruke Raizer (forflytningsverktøy)

    Scenario

    Olga på 88 år er innlagt på KØH pga dehydrering. Hun er fra før hjemmeboende i enebolig og har vært selvhjulpen, hun får hjelp til dusj en gang i uken av HJT. Nå er hun ustø og har høy fallfare, men er klar og orientert. Hun har fått rullator inn på som hun ikke er vant til å bruke fra før. En ettermiddag går fallalarmen fra rommet hennes. Dere ankommer to pleiere, og tilkaller en tredje pleier som henter Raizer og bistår.

    (Downloads - 0)

  • Infeksjon, samhandling mellom korttidsavdeling og legekontor

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for vurdering av forverret tilstand
    2. Samhandling ved bruk av ISBAR

    Scenario

    Jarle Hansen er 84 år og har KOLS, hjertesvikt, samt begynnende demens. Han bruker flere faste medisiner blant annet ventolin, atrovent og serevent inhalasjon.  Han er nå på korttidsopphold for avlastning for konen og får her hjelp til morgenstell, kveldstell, medikamenthåndtering og ernæringsoppfølging. Jarle bor til vanlig sammen med ektefelle som er 64 år, hun er frisk og sprek og er i 100% stilling i privat næringsliv.
    Pasienten er godt kjent på korttid og det finnes oversikt over habituell NEWS på bruker.

    Vanligvis er Jarle på badet når dere kommer inn til ham på morgenen, der han starter dagen med å ta sine inhalasjoner. Klokken er 08.00, og du/dere er nå på vei inn til Jarle.

    (Downloads - 3)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann som har et midlertidig opphold hos dere etter å ha vært innlagt på sykehus ifm. en urinveisinfeksjon. Han er enkemann og har bodd alene i enebolig i 2 år før han kom til dere. Han har en mild grad av demens, men har vært mer uklar og pleietrengende i forbindelse med infeksjonen. Pleierne på avdelingen opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har hatt behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I innkomstsamtalen var pårørende opptatt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Han har vært hos dere i 3 uker og det er nå planlagt at han skal hjem til egen bolig med hjemmetjenester. De siste dagene har han hatt en bedring i uklarheten og han klarer i større grad å stelle seg selv.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi de mener han ikke kan skrives ut til hjem.

    (Downloads - 3)

  • Lungeødem (Samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulansetjeneste)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruk ABCDE for å vurdere bruker, og igangsette aktuelle tiltak
    2. Kommunikasjon og samhandling mellom hjemmetjeneste og ambulanse

    Scenario

    Klokken er 08.00, og du mottar alarm fra responssenteret. Jarle Hansen har ringt på alarmen fordi han sliter med pusten, og de ønsker at hjemmesykepleien reiser innom for å gjøre en vurdering av situasjonen. Pasienten har MS, og nylig gjennomgått et stort hjerteinfarkt (ca. 9 mnd. siden). Bruker har utlevering av MD hver 14.dag, og står på følgende medisiner:
    •             Furix 20 mg x1
    •             Metoprolol 25 mg x2
    •             Albyl-e x1
    Det finnes ingen habituell NEWS på bruker. Du er nå kommet til Jarle og er på vei inn til ham på soverommet.

    (Downloads - 3)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre observasjoner etter ABCDE
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Kommunisere og samhandle klart og tydelig

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen i dag. Hun har vært innlagt i forbindelse med en operasjon for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble i dag skrevet ut til hjem. Hun har hjemmesykepleie x 2.

    I utskrivningsnotat fra sykehuset kan man lese at pasienten har vært noe engstelig og urolig i dag, og hadde følgende målinger før hjemreise.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 38,0ºC
    Mental status: Alert (A på ACVPU)
    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei hjem til Anne.

    (Downloads - 1)

  • Palliasjon, terminal fase

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke relevant smertekartleggingsverktøy
    2. Legge til rette for at pårørende opplever seg møtt og forstått
    3. Ivareta pasientens behov for smertelindring

    Scenario

    Kari Hansen er 81 år gammel. Hun bor hjemme sammen med sin mann på 83 år. Han steller for henne og har samarbeidet godt med hjemmetjenesten om de behov kona har. Kari har Alzheimer demens, er i terminal fase og det er vurdert at det ikke er mange dagene igjen før hun vil dø.

    Behandlingen av Kari består nå i godt stell og symptombehandling. Hun har dårlig appetitt, men får i seg litt mat og drikke ved egen hjelp.
    Fastlegen har seponert Kari sine faste medisiner, og hun står nå kun på lindrende medikamenter etter behov. Dere var inne hos Kari for 25 minutter siden og ga 2,5mg Morfin sc.

    Mannen til Kari ringer til hjemmesykepleien kl. 18.10.

    (Downloads - 3)

  • KOLS (II)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 måling
    3. Iverksette aktuelle tiltak

    Scenario

    Linda/Leif Monsen er 89 år og bor på hjemme i egen leilighet. Hen har 2 voksne barn, en sønn og en datter. Datteren er på besøk opptil flere ganger i uka. Linda/Leif har lett demens, moderat KOLS (stadium II) og hypertensjon. (Hen bruker Ventoline og Pulmicort som inhalasjonspreparater for sin KOLS. Dersom du har inhalasjonspreparater tilgjengelig til scenarioet)
    Siste habituell NEWS2 var: RF: 16, SpO2: 96, puls: 85, BT: 145/90, temp: 37,2.
    I forbindelse med vaktskiftet fikk du/dere beskjed fra dagvakt om at Linda/Leif var litt annerledes enn hen pleier å være. Du/dere er nå på kveldsvakt i deres sone og har Linda/Leif på deres liste.

    (Downloads - 2)

  • KOLS

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre observasjoner etter ABCDE
    2. Iverksette faglige tiltak basert på observasjoner
    3. Anvende ISBAR

    Scenario

    Herr/fru Olsen er 76 år og bor i leilighet med ektefelle. Ektefellen kontaktet hjemmetjenesten fordi herr/fru Olsen plutselig ble verre i pusten sin. Hen har kjent KOLS og har oksygenapparat hjemme som brukes periodevis. Han bruker Ventoline og Pulmicort ved behov. Hen har tidligere vært storrøyker, men sluttet for 5 år siden. Hen har ellers ingen underliggende sykdommer.

    Du er på kveldsvakt med en nyansatt på opplæring. Dere omdisponerer listen og drar til dem med det samme.

    (Downloads - 5)

  • Hjertestans (DHLR – toredderteknikk)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjenkjenne og varsle hjertestans
    2. Koble opp og bruke en hjertestarter
    3. Bruke korrekt kompresjonsteknikk og innblåsingsteknikk

    Scenario

    Aud Hansen (77 år) er på dagsenter hvor hun pleier å være 1 gang i uken. Hun bor hjemme uten annen hjelp enn vaskehjelp hver 2. uke. Hun er noe preget av sin hjertesvikt med at hun blir fort sliten og har blitt noe verre de siste månedene. Fra tidligere: Angina meg hjertesvikt, hyperkolesterolemi og urinsyregikt.

    Du/dere er også til stede. Dere hører plutselig et brak og ser Aud falle om.

    (Downloads - 1)

  • Hjerneslag

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Iverksette tiltak ut fra funn på ABCDE
    3. Bruke ISBAR i kommunikasjon med andre instanser

    Scenario

    Kari Reinertsen er en 83 år gammel kvinne som bor i egen enebolig. For tre år siden hadde hun et hjerneslag som hun har kommet seg bra etter, men hun har fortsatt lette pareser på høyre side. Hun bruker Albyl-E og Simvastatin. Hun har ellers ingen kjente sykdommer. Hun har trygghetsalarm på grunn av redusert balanse. Bruker rullator, men mest når hun er ute.
    Kari har i dag aktivert trygghetsalarmen og sykepleier rykker ut sammen med en student/hospitant.

    (Downloads - 1)

  • Fall, hjerneslag og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Vurdere tiltak ut fra symptomer

    Scenario

    Trine Jenshaug er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var hos Trine kl 08.00 for å gi medisiner, og for å hjelpe med frokost. Alt var da greit med bruker. Blodsukker målt til 10,2. Klokken er nå 10, og dere er på vei til Trine da hun har trykket på trygghetsalarm og varslet at hun har falt og ikke kommer seg opp.

    (Downloads - 5)

  • Fall og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE
    2. Gjennomføre NEWS2 målinger
    3. Bruke ISBAR kommunikasjon

    Scenario

    Fru Jensen er en dame på 75 år som har kjent Parkinson, og Dia 2 fra tidligere. Hun har hjemmesykepleie x 3. Hun bruker rullator pga noe ustø gange.

    Medisinliste: Sinemet 25/100 mg, Panodil 1G x3, Hiprex 1Gx2, Insulatard 30E morgen og 25E kveld.

    Helsefagarbeider var inne på besøk kl 17.00 for å gi medisiner, og hjelp med måltid. Alt var greit med bruker. Hjemmetjenesten kommer nå inn til Fru Jensen på siste tilsyn hos bruker for kvelden. Sykepleier er tilgjengelig via telefon og kan komme til stedet om nødvendig.

    (Downloads - 1)

  • Demens

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Danne en god relasjon med bruker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun hadde behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Hans klarer ikke lenger å ivareta sin personlige hygiene, han klarer ikke å kle seg eller å finne ut hvilket plagg som skal være hvor. Han ønsker ikke hjelp til å ivareta sin personlige hygiene. Hans er på din liste og du skal hjelpe han i morgenstell, gi medisiner og tilby frokost.

    (Downloads - 2)

  • Demens og diabetes

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Identifisere tegn og symptomer på lavt og høyt blodsukker
    2. Veilede bruker til gode valg

    Scenario

    Hans er 86 år gammel og bor i enebolig. Han er tidligere lærer. Han har en sønn, en datter og to barnebarn. Datteren er relativt ofte på besøk. Hans har hatt hjemmesykepleie i flere år og hadde i begynnelsen kun behov for hjelp til medisinadministrering. De siste 6 månedene har han fallert kognitivt og i allmenntilstand. Han spiser også mindre enn før og er inaktiv. Han har hatt flere episoder med lavt blodsukker og har til tider også veldig hovne bein.

    Hans er på din liste og du skal på tilsyn klokka 14 for å måle blodsukker og tilby middag.

    (Downloads - 1)

  • Delir, CAM og observasjonskompetanse

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjøre relevante observasjoner etter ABCDE
    2. Anvende scoringsverktøyene NEWS2 og CAM
    3. Anvende ISBAR

    Scenario

    Anne/Arne Bjerke er en 78 år gammel enke/enkemann som bor i egen bolig. Hen har jevnlig kontakt med sine to barn som bor i nærheten. Anne/Arne har diabetes type 2, hypertensjon og atrieflimmer, er en del plaget med angst og har mild kognitiv svikt. Hen har den siste tiden gitt uttrykk for at hen ikke føler seg helt vel, men har ikke klart å formidle hvordan. Det er gjort NEWS2 regelmessig den siste tiden, uten at det er gjort funn som tilsier at spesielle tiltak skal iverksettes.

    Du er sykepleier på kveldsvakt og har med en ny ansatt på opplæring. Dere skal innom Anne/Arne kl 20. Kl 18 blir du oppring av datter/sønn som er på besøk hos sin mor/far og som synes hen er svært uklar og oppfører seg rart. Dere omdisponerer derfor listen og drar for å se til Anne/Arne med det samme.

    (Downloads - 1)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Kommunisere på en respektabel, ikke-krenkende og profesjonell måte i møte med pårørende
    2. Pårørende opplever seg møtt og forstått

    Scenario

    Du er primærkontakt for Leif. Leif er en 88 år gammel mann med en moderat grad av demens som har fått oppfølging av dere i 3 måneder. Han er enkemann og bor alene i enebolig etter at kona døde brått for 3 måneder siden. Fram til da ble han ivaretatt av kona som ønsket å ha han hjemme hos seg. Hjemmetjenestene opplever det i perioder utfordrende å få hjulpet Leif med påkledning og stell. Han har behov for mer hjelp enn han selv har forståelse for og innsikt i. Han kan bli sint/frustrert i situasjoner når han blir tilbudt hjelp med stell og påkledning.
    I samtale har pårørende uttrykt av at Leif alltid hadde vært opptatt av å fremstå velstelt og velkledd.

    Datter/sønn har bedt om en samtale fordi hen mener at han ikke blir stelt godt nok og ikke godt nok ivaretatt av hjemmetjenestene.

    (Downloads - 1)

  • NEWS2 og forebyggende kommunikasjon

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anerkjenne og ivareta brukers opplevelse av selvstendighet
    2. Bruke ABCDE
    3. Gjennomføre NEWS2

    Scenario

    Ingunn (37) har en psykisk utviklingshemming og bor i et kommunalt bofellesskap hvor du jobber. I bofellesskapet har hun sin egen leilighet, men har også tilgang til fellesrom som stue og kjøkken. Hun har ikke alltid like stor selvinnsikt og ser ikke alltid behovet for hjelp. Hun har hatt en streng oppvekst med en svært dominerende far. Dette har ført til at hun ikke har så lett for å stole på andre mennesker og har få gode relasjoner rundt seg. Hun har lett for å føle seg krenket og blir eksplosivt sint om hun føler seg overkjørt av andre. Triggere for sinnet kan være at andre gir henne råd om hva hun skal gjøre, hvordan hun skal oppføre seg og hvis noen setter grenser for henne. Hun har tidligere slått personal som har forsøkt å sette grenser.

    Siden i går har Ingunn fremstått annerledes enn hun pleier. Hun har nok hatt litt feber, tidvis vært litt mer rastløs og fremstår slapp. Hun virker engstelig. Dere skal nå inn til Ingunn og gjennomføre en NEWS2 måling. Ingunn er ikke orientert om dette i forkant.

    (Downloads - 2)

Rull til toppen