• Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Gjennomføre en planlagt forhåndssamtale
    2. Bruke Empatisk kommunikasjon som et verktøy i samtalen

    Scenario

    Jonas/Johanne Andersen er 87 år, enkemann/enke og bor i egen bolig. Kjent hjertesvikt grad III etter et hjerteinfarkt for 10 år siden. Har hatt flere sykehusinnleggelser det siste halvåret grunnet forverring av hjertesvikten. Vurdert til å være mellom 6-7 på skrøpelighetsskalaen (CFS- Clinical frailty scale). Får hjelp fra hjemmesykepleien til ivaretakelse av personlig hygiene, tilberedelse av måltider og administrering av medisiner.

    ___________________________________________________________________________

    Journal notat på pasienten:

    Tidligere diagnoser:

    • Hjerteinfarkt for 10 år siden
    • Hjertesvikt grad III

    Medikamenter:

    • Albyl-e 75 mg x 1
    • Lipitor 20 mg x 1
    • Jardiance 10 mg x 1
    • Entresto 49/51 mg x 2
    • Eliquis 2.5 mg x 2
    • Metoprolol 50 mg x 2
    • Inspra 50 mg x 1 annenhver dag

     

    I notat fra sykehuset for tre måneder siden står det skrevet: Ansvarlig lege vurderer at det ikke lenger er hensiktsmessig med behandling fra spesialisthelsetjenesten og anbefaler videre oppfølging hos fastlege.

    Pasienten har tatt kontakt med legekontoret etter oppfordring fra sønn/datter, som er bekymret for at far/mor spiser mindre og er mer slapp og trøtt. De ønsker å snakke med fastlegen om videre behandling og hva de kan forvente i tiden fremover.

    (Downloads - 8)

  • Konflikt mellom ansatte

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Deeskalering av konflikt

    Scenario

    Du har tre høyskoleutdannede ansatte hvor ansatt 1 og ansatt 2 ikke liker ansatt 3. De har skrevet avvik på tidsbruk og prioriteringer som ansatt 3 gjør. Ansatt 3 mener at dette er feil, og at ansatt 1 og 2 gjør jobben for fort, hvilket er en bjørnetjeneste som bidrar til hjelpeløshet for bruker. Det er svært dårlig stemning på avdelingen og det har blitt grupperinger mot og for. Andre ansatte gruer seg til å gå på jobb og prøver å bytte vakter for å ikke havne på samme vakter med de som krangler.

    Du har nå kalt inn de tre ansatte til et møte i et forsøk på å «roe gemyttene» og bedre arbeidsmiljøet for alle ansatte på avdelingen.

    (Downloads - 15)

  • Møte med pårørende

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke verktøyet empatisk kommunikasjon i møte med pårørende
    2. Ta imot kritikk på en profesjonell måte

    Scenario

    Ola Pettersen er 86 år, har Alzheimers demens og bor på omsorgsboligen/omsorgssenteret/i hjemmetjenestesonen din. Han har vært enkemann i 30 år. Han er mobilt oppegående, men svært kognitivt svekket. Han har kommet seg ut på natten, tynt kledd i kulden, og vandret gatelangs. Han ble plukket opp av en tilfeldig forbipasserende som kjente han igjen. Pårørende har jevnlig klaget til ansatte om at klærne hans blir ødelagt i vask, at klær mangler og nå sist har en dyr ullgenser blitt tovet. De har uttrykt at kommunen må erstatte klærne. I tillegg er de generelt misfornøyd med tilbudet fra kommunen.

    Begge pårørende er nå på vei inn til et avtalt møte med deg på kontoret.

    (Downloads - 5)

  • Forhåndssamtale II

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Tilpasse malen for forhåndssamtale til pasientsituasjonen
    2. Identifisere verdier som står på spill

    Scenario

    Kari er 64 år og har fremskreden leverchirrose. Hun har litt gulfarget hud og dårlig appetitt. Hun har en historikk med mangeårig overforbruk av alkohol. Hun har angivelig ikke drukket de siste 2 år.

    Dere er nå på vei til Kari for en forhåndssamtale. Samtalen er avtalt med Kari og hennes ektefelle Ole (64 år). De har fått en brosjyre som forberedelse til samtalen. Du er nå på vei inn døren til Kari og Ole og merker at det lukter alkohol.

    (Downloads - 12)

  • Hypoglykemi (lavt blodsukker)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov ut fra ABCDE

    Scenario

    Klara er 82 år og trenger bistand pga dårlig syn. Hun er en morgenfugl og sitter alltid oppe med kaffekoppen når hjemmetjenesten kommer. Hun har kjent diabetes type 2 og bruker Insulatard fast morgen og kveld. Dette trenger hun hjelp til av hjemmetjenesten. I går ble hun satt på antibiotikakur pga UVI.

    Du/dere er nå på vei til Klara for dagens første besøk.

    (Downloads - 19)

  • Kognitiv svikt (langtkommen demens)

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anvende «4 gode vaner» i møte med pasient med kognitiv svikt
    2. Bruke bakgrunnsopplysninger/livshistorie i møtet med pasient

    Scenario

    Sonen har hatt et samarbeidsmøte med datter til Leif som opplevde at Leif var ustelt. I møtet med datteren fikk dere informasjon om hva som fungerte i hjemmet da kona til leif levde, blant annet i form av å legge fram rene klær på stolen ved senga.

    Dere er nå på vei inn til Leif for å hjelpe ham med å ta en dusj.

    (Downloads - 11)

  • Lindrende behandling ved somatisk forverring

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE og gjøre en NEWS2 score
    2. Bruke ISBAR i kommunikasjon med legevaktslege

    Scenario

    Lises datter/søster/ektefelle ringer hjemmesykepleien og forteller at Lise er dårligere med høy temperatur. Lise har cancer pulm i siste fase. All behandling er avsluttet. Hun er forberedt på å dø hjemme. Hun vil ikke på sykehus. I går fikk hun hjemmebesøk av fastlege som lyttet på henne, påviste lungebetennelse og startet antibiotika. Vitale parameter var da:

    • RF: 17
    • SpO2: 95
    • P: 88
    • BT: 130/70
    • Temp: 38,2

    Legevaktslege er tilgjengelig pr telefon.

    Du er nå på vei inn til Lise og har med deg en NEWS2-bag.

    (Downloads - 0)

  • Smertekartlegging og vurdering av forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Vurdere pasientens behov på kort og lang sikt
    2. Gjennomføre symptomkartlegging

     

    Scenario

    Anna er 67 år og bor sammen med sin ektefelle Knut. Begge har nylig blitt pensjonister. Anna har lungekreft i palliativ fase og kurativ behandling er avsluttet. Forhåndssamtale er avtalt hos Anna og Knut kl 10 i dag for å planlegge tiden framover.

    Knut ringer på morgenen om at Anna har smerter og er urolig. Han vet ikke om det passer med samtale i dag. Dere har likevel blitt enige om å komme til avtalen.

    (Downloads - 9)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Anvende kommunikasjonsverktøyet empatisk kommunikasjon i en forhåndssamtale

     

    Scenario

    Reidun er 62 år og enke. Hun har cancer pancreas og har hatt et kort sykdomsforløp. Hun er overflyttet til lindrende enhet for symptomlindrende behandling. Hun har en datter som er invitert med på en forhåndssamtale med dere.

    Reidun og datteren er vist inn på et møterom, og dere er nå på vei inn til dem.

    (Downloads - 3)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
    2. Bruke strukturen i verktøy for forhåndssamtale

    Scenario

    Per Hansen har bodd på sykehjem i 6 måneder. Han lider av Alzheimer demens og har kommet langt i sin sykdomsutvikling. De siste månedene har han hatt et funksjonsfall. Balansen er dårlig, han trenger hjelp til å ivareta egen personlig hygiene og tilretteleggelse ved måltider. Han er ikke lenger orientert for tid eller sted. Han er ikke samtykkekompetent om spørsmål som omhandler egen helse.
    Nærmeste pårørende (kone) er blitt invitert til en forhåndssamtale sammen med primærkontakt og sykepleier. Evnt. lege. Det er tidligere gjennomført en innkomstsamtale. På grunn av Hansens forventet korte levetid (høy alder og demens) er det sendt ut invitasjon til forhåndssamtale.

    (Downloads - 7)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE-prinsippet
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Bruke kommunikasjonsverktøyet ISBAR

    Scenario

    Anne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Hun ble overflyttet til korttidsavdeling for videre observasjon.

    Fra ankomst på formiddagen er det journalført følgende:
    Pasienten er noe engstelig og urolig og har følgende målinger.
    RF: 24
    SpO2: 92% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig
    Temp: 37,9ºC

    Dere er nå på kveldsvakt og er på vei inn for å se til pasienten.

    (Downloads - 5)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Få til gode samtaler og menneskemøter (empatisk kommunikasjon)
    2. Bruke strukturen i en forhåndssamtale

    Scenario

    Tor Hansen 73 år er innlagt på korttidsavdeling og har nylig fått diagnosen Alzheimer demens. Han bor til vanlig alene i egen bolig. Den siste uken har han gått ut på nettene, vært svært engstelig og blitt funnet av naboer som har fulgt han hjem.
    Han får tildelt en akutt plass på korttidsavdeling hvor mål for oppholdet er observasjon og kartlegging av funksjon og bolig. Han har flere ganger i løpet av oppholdet sagt at han er oppgitt over at han glemmer så mye og er redd for hvordan livet videre skal bli. Han gir uttrykk for at han ikke ser noen hensikt i å leve dersom han ikke vet hvem han eller familien hans er.

    Dere er nå på vei inn til avtalt forhåndssamtale sammen med pasient og datter som er nærmeste pårørende.

    (Downloads - 4)

  • Sepsis

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Bruke ABCDE-prinsippet i vurdering av pasientens tilstand
    2. Iverksette tiltak ved endring av observasjoner
    3. Bruke kommunikasjonsverktøyet ISBAR

    Scenario

    Anne/Arne Hansen (85 år) ble utskrevet fra sykehuset på formiddagen, etter å ha blitt operert for blærekreft. Postoperativt hadde hun/han noe forhøyet temperatur, men ellers var det postoperative forløpet ukomplisert. Reiser hjem til egent hjem.
    I utskrivelse notat fra sykehuset blir det oppgitt følgende målinger:
    RF: 20
    SpO2: 95% uten O2
    BT: 110/80
    P: 90 regelmessig

    Klar og orientert
    Temp: 37, 3 ºC

     

    Det er startet på en PF-3 (hjemkomst- oppfølgning av sykepleier innen 3 dager) hvor det er journalført at bruker er noe engstelig og urolig etter å ha kommet hjem. Det avtalt besøk x2 pr dag i starten for å se at bruker får stelt seg og får i seg mat. Ønsker å styre medisinene selv foreløpig.

    Dere er nå på kveldsvakt og på vei inn til bruker på planlagt besøk.

    (Downloads - 4)

  • Forhåndssamtale

    Les mer...

    Læringsmål

    1. Legge til rette for god samtale og menneskemøte gjennom bruk av empatisk kommunikasjon
    2. Kan strukturen i en forhåndssamtale

    Scenario

    Lise/Lars Roland er 69 år og bor hjemme med ektefelle. Hen har 2 voksne barn som bor i nærheten. Hen har lungekreft med spredning og er i palliativ behandling. Den siste tiden har hun vært svært sliten og hatt behov for mer hjelp. Hjemmetjenesten er innom x 2 om dagen da ektefelle er på jobb. De hjelper til med smertestillende medisiner og mat dersom hun har behov for det.
    Hun har spurt om hvor mye dere kan være innom i løpet av en dag for å hjelpe til og hvordan systemet fungerer når hun blir enda dårligere og trenger mer hjelp.

    Det er avtalt forhåndssamtale hjemme hos Lise/Lars sammen med ektefelle.

    (Downloads - 3)

Rull til toppen